Φωτογραφία του Νίκου Αναστασίου |
Στόχος του προγράμματος προβολής είναι η δημιουργία μιας επικοινωνιακής ομπρέλας που προβάλλει το σύνολο των νησιών ως ένα κομμάτι του Αιγαίου διαφορετικό και μοναδικό.
Παράλληλα, μέσα σε αυτό το γενικό πλαίσιο, είναι απαραίτητη η ανάπτυξη της επικοινωνιακής στρατηγικής του κάθε νησιού χωριστά, αφού πρόκειται για νησιά μεγάλα, που συνιστούν διακριτούς και διαφορετικούς, με μοναδικά χαρακτηριστικά, τουριστικούς προορισμούς.
Γίνεται μια προσπάθεια κατανομής των διαθέσιμων οικονομικών πόρων, οι οποίοι κατευθύνονται με τρόπο ώστε να εξυπηρετηθούν οι ανάγκες τουριστικής προβολής αφενός με τα παραδοσιακά επικοινωνιακά μέσα και εργαλεία, όπως είναι οι εκθέσεις τουρισμού, αφετέρου όμως να γίνεται όλο και περισσότερο χρήση και αξιοποίηση των νέων ψηφιακών μέσων και τεχνολογιών.
Παράλληλα, λαμβάνεται υπόψη η ανάγκη διαχείρισης των συνθηκών που έχουν δημιουργηθεί στην τουριστική αγορά μετά τις πρόσφατες γεωπολιτικές και τουριστικές εξελίξεις, (έξαρση προσφυγικών ροών, κατάρρευση Thomas Cook), ώστε να αντισταθμιστούν οι συνέπειες με κατάλληλες ενέργειες επικοινωνίας.
Όσον αφορά επίσης στη στόχευση των τουριστικών αγορών, πρέπει να σημειωθεί ότι υπάρχουν κάποιες αγορές που είναι σημαντικές για όλα τα νησιά της Περιφέρειας, αλλά όπως είναι φυσικό υπάρχουν και διαφορετικές προτεραιότητες ανά νησί.
Ακόμη και στην ελληνική αγορά, που αποτελεί κοινό στόχο για όλους, πρέπει να γίνεται πιο εξειδικευμένη στόχευση, σε ειδικά κοινά, ανάλογα και με το τουριστικό προϊόν που προσφέρεται σε κάθε νησί, με ειδικές ενέργειες τουριστικής προβολής για κάθε Περιφερειακή Ενότητα.
Κατά το σχεδιασμό προγράμματος δράσεων τουριστικής προβολής 2020 λαμβάνονται υπόψη κάποια σημαντικά στοιχεία όπως το γεγονός ότι η αγορά της Τουρκίας εξακολουθεί να είναι πολύ σημαντική για τα νησιά της Λέσβου, της Χίου και της Σάμου, παρά τις διακυμάνσεις που παρουσιάζονται, λόγω της τρέχουσας οικονομικής και γεωπολιτικής κατάστασης.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Γερμανία και το Ηνωμένο Βασίλειο, που αποτελούν σημαντικές αγορές για την Ελλάδα γενικότερα, απουσιάζουν εντελώς από κάποια νησιά της Περιφέρειας γι’ αυτό καλό είναι να γίνουν προσπάθειες προσέγγισης, εφόσον σε όρους τουριστικής δαπάνης και διανυκτερεύσεων παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον.
Μια παραδοσιακή αγορά για τα νησιά είναι αυτή της Ολλανδίας, αλλά και οι Σκανδιναβικές χώρες έχουν παρουσία, κυρίως στη Σάμο και στη Λέσβο.
Αξιοσημείωτη είναι η παρουσία της Αμερικανικής αγοράς στα νησιά, που φαίνεται να οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους ομογενείς.
Οι σύλλογοι ομογενών των νησιών θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για ενέργειες προβολής της Περιφέρειας στις Η.Π.Α.
Οι αγορές των βαλκανικών χωρών, της Κύπρου, η Ρωσία και το Ισραήλ έχουν ενδιαφέρον για τα νησιά και ήδη έχουν γίνει προσπάθειες προσέγγισης τα τελευταία χρόνια.
Οι τουριστικές επιδόσεις των νησιών της Περιφέρειας, καταδεικνύουν μια υπερβολική εξάρτηση κάποιων νησιών όπως π.χ. η Χίος από τους Τούρκους τουρίστες, που πρέπει απαραίτητα να εξισορροπηθεί από το άνοιγμα και άλλων αγορών.
Όλα τα νησιά έχουν ενδιαφέρον στην ελληνική αγορά, και μάλιστα στη Βόρεια Ελλάδα, με την οποία υπάρχουν τακτικές αεροπορικές και ακτοπλοϊκές συνδέσεις, γι’ αυτό σχεδιάζονται ενέργειες και προς αυτή την κατεύθυνση.
Επιπλέον, σχεδιάζονται ενέργειες προβολής σε ειδικές αγορές στο εσωτερικό και στο εξωτερικό (για γαστρονομία, περιπατητικό τουρισμό, bird-watching, sailing, ιαματικά λουτρά, κρουαζιέρα κλπ), με στόχο την προσέλκυση επισκεπτών με ειδικά ενδιαφέροντα που μπορούν να εξυπηρετήσουν τα νησιά.
Τέτοιου είδους ειδικά τουριστικά προϊόντα όλο και περισσότερο αναπτύσσονται σε όλα τα νησιά της Περιφέρειας και καθώς μπορούν να αποτελέσουν σημαντικό στοιχείο τουριστικής διαφοροποίησης, είναι σημαντικό να προβάλλονται είτε με κατάλληλα σχεδιασμένες δράσεις προβολής, είτε μέσω της συμμετοχής της Περιφέρειας σε ειδικές εκθέσεις τουρισμού.
Εξάλλου, αξιοποιούνται πολιτιστικές εκδηλώσεις μεγάλης εμβέλειας και αθλητικά γεγονότα.
Οι πολιτιστικές εκδηλώσεις μεγάλης εμβέλειας, οι δράσεις προβολής της γαστρονομίας και των προϊόντων, τα αθλητικά γεγονότα διεθνούς και εθνικής εμβέλειας, η διοργάνωση τουρνουά και πρωταθλημάτων ναυταθλητισμού και ιστιοπλοΐας, αποτελούν γεγονότα τα οποία:
α) επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο και έχουν γίνει θεσμοί,
β) προσελκύουν σημαντικό αριθμό επισκεπτών στα νησιά μας,
γ) δημιουργούν ευκαιρίες για τους επαγγελματίες του τουρισμού, επεκτείνοντας την τουριστική περίοδο,
δ) προγραμματίζονται έγκαιρα επιτρέποντας την οργανωμένη και στοχευμένη προβολή τους.
Επιπροσθέτως, συμβάλλουν στην διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος των νησιών και δεδομένου ότι πρόκειται για εξωστρεφείς δράσεις συμβάλλουν στην ίδια την προβολή των προορισμών.
Είναι επομένως σημαντικό να συνεχισθεί η επιδίωξη για την συνδιοργάνωση μεγάλης εμβέλειας πολιτιστικών και αθλητικών γεγονότων τα οποία έχουν διπλό ρόλο: αφενός ενισχύεται η τοπική οικονομία από την διοργάνωση τέτοιου είδους δράσεων, αφετέρου ενισχύεται το brand των προορισμών.
Στο πλαίσιο της προσπάθειας διασύνδεσης του τουριστικού προϊόντος με τον αγροδιατροφικό τομέα, τα αγροτικά τοπικά προϊόντα και τη γαστρονομία, είναι σημαντικό να συνεχισθεί η προσπάθεια ανάπτυξης συνεργιών με τον πρωτογενή τομέα ως προς:
α) την ανάδειξη και προβολή των μοναδικών προϊόντων των νησιών και την σύνδεσή τους με το brand κάθε νησιού, όπως τα κρασιά της Σάμου, της Λήμνου και της Ικαρίας, η μαστίχα Χίου, το ελαιόλαδο και το ούζο Λέσβου, στο πλαίσιο των ενεργειών προβολής που προγραμματίζονται για το 2020 και
β) την δημιουργία δικτύου στο Β. Αιγαίο που θα συνδέει επιχειρήσεις αγροδιατροφικού τομέα με επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα, στο πρότυπο του Ελληνικού πρωινού και του Aegean Cuisine.