Δημοσιεύτηκε την Δευτέρα στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης η απόφαση με την οποία εγκρίνεται από την διοίκηση του ΤΑ.Ι.ΠΕ.Δ (Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου) η υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης των 14 Περιφερειακών Αεροδρομίων, μεταξύ των οποίων και του αεροδρομίου της Σάμου, στην κοινοπραξία FRAPORT AG − SLENTEL Ltd. Ωστόσο, σύμφωνα με την εφημερίδα "Καθημερινή", η σύμβαση παραχώρησης των αεροδρομίων παραμένει στον "αέρα", καθώς η γερμανική
πλευρά θέτει νέους όρους.
Η απόφαση που δημοσιεύτηκε τη Δευτέρα αφορούσε την υλοποίηση του σχετικού διαγωνισμού με τον οποίο προτιμητέος επενδυτής είχε ανακηρυχθεί η κοινοπραξία FRAPORT AG − SLENTEL Ltd.
Το τίμημα που θα καταβάλει η Fraport ανέρχεται σε 1,23 δισεκατομμύρια ευρώ και αφορά παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου για 40 + 10 χρόνια με ετήσιο μίσθωμα 22,9 εκατομμύρια ευρώ κατ΄ έτος, ποσοστό 25% από τα κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων, έσοδα και τέλη υπέρ Υ.Π.Α, που φτάνουν τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ για όλη την περίοδο της παραχώρησης.
Παράλληλα, η κοινοπραξία έχει δεσμευτεί για επενδύσεις 330 εκατομμυρίων στην πρώτη τετραετία και συνολικά 1,4 δισεκατομμυρίων ευρώ για τις επόμενες τέσσερις δεκαετίες.
Εντωμεταξύ, ξεκίνησαν οι πρώτες αντιδράσεις από πλευράς των εργαζομένων στα αεροδρόμια, οι οποίοι μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινώσουν και τη μορφή του αγώνα που θα έχουν οι κινητοποιήσεις τους.
Πηγή: ert.gr
Σύμφωνα με την εφημερίδα "Καθημερινή" η σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων "κολλάει", καθώς η γερμανική πλευρά θέτει νέους όρους.
Δείτε τι γράφει στο σχετικό άρθρο του στην εφημερίδα ο Ηλίας Μπέλλος:
"Μπορεί η κυβέρνηση να ενέκρινε με καθυστέρηση πολλών μηνών την σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, ωστόσο η ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης, από την οποία αναμένονται έσοδα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, είναι στον «αέρα» λόγω προσκομμάτων που θέτει πλέον η πλευρά του αναδόχου.
Το σχήμα υπό τη γερμανική Fraport αφενός μεν ζητεί να της παρασχεθούν αδιαμφισβήτητες εγγυήσεις για την παραχώρηση, αλλά επίσης, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, δυσκολεύεται να εξασφαλίσει χρηματοδότηση εξαιτίας του ρίσκου της χώρας.
Το σχήμα υπό τη γερμανική Fraport αφενός μεν ζητεί να της παρασχεθούν αδιαμφισβήτητες εγγυήσεις για την παραχώρηση, αλλά επίσης, σύμφωνα με αξιόπιστες πληροφορίες, δυσκολεύεται να εξασφαλίσει χρηματοδότηση εξαιτίας του ρίσκου της χώρας.
Η σύμβαση για την παραχώρηση των αεροδρομίων δεν έχει ακόμη υπογραφεί, αν και πηγές με γνώση των λεπτομερειών της υπόθεσης διαβεβαιώνουν την «Κ» πως θα καταβληθεί ιδιαίτερη προσπάθεια, με επισπεύδοντα το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ, ώστε αυτό να καταστεί δυνατόν ενδεχομένως έως τα τέλη Νοεμβρίου. Θα χρειαστεί βέβαια για κάτι τέτοιο και η παράταση ισχύος της εγγυητικής επιστολής, συμπληρώνουν οι ίδιες πληροφορίες. Ακόμη και έτσι, όμως, αρμόδιοι παράγοντες εκφράζουν επιφυλάξεις για το κατά πόσο το τίμημα του 1,234 δισ. ευρώ θα μπορέσει να εισπραχθεί εντός του 2015, όπως προβλέπεται στο νέο μνημόνιο.
Πηγές με γνώση των όσων διημείφθησαν το προηγούμενο εξάμηνο μεταξύ Αθήνας και Fraport αποκαλύπτουν στην «Κ» πως οι Γερμανοί, λόγω πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας στην Ελλάδα, είχαν φτάσει στο σημείο να ισχυρίζονται πως η προσφορά τους δεν ήταν δεσμευτική και να εξέταζαν την πλήρη αποχώρηση.
Πηγές με γνώση των όσων διημείφθησαν το προηγούμενο εξάμηνο μεταξύ Αθήνας και Fraport αποκαλύπτουν στην «Κ» πως οι Γερμανοί, λόγω πολιτικής και οικονομικής αβεβαιότητας στην Ελλάδα, είχαν φτάσει στο σημείο να ισχυρίζονται πως η προσφορά τους δεν ήταν δεσμευτική και να εξέταζαν την πλήρη αποχώρηση.
"Ηθελαν να φύγουν και το άνοιγμα της συζήτησης για συμμετοχή του Δημοσίου στο σχήμα που θα αποκτήσει τον έλεγχο των αεροδρομίων όπως και οι κάθε λογής δηλώσεις από αρμόδιους και αναρμόδιους τους έδωσε το δικαίωμα να αμφισβητήσουν τις δεσμεύσεις τους", αναφέρουν παράγοντες που συμμετείχαν στην όλη διαδικασία. Θυμίζουν, δε, τη συνάντηση –στα τέλη Απριλίου– του υπουργού Οικονομίας Γιώργου Σταθάκη με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Fraport, Stefan Schulte, και δηλώσεις από ελληνικής πλευράς για αλλαγή των όρων της συμφωνίας. Υπενθυμίζουν επίσης τα διαβήματα του πρωθυπουργού του ομόσπονδου γερμανικού κρατιδίου της Εσσης (το οποίο ελέγχει το 31,35% της γερμανικής εισηγμένης) Βόλκερ Μπούφερ στον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιουνκέρ για εγγυήσεις ολοκλήρωσης της συμφωνίας.
Φαίνεται πάντως πως το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ πέτυχε να διατηρήσει την πλήρη και ουσιαστική εμπλοκή της Fraport, αλλά όχι και να υπογραφεί η σύμβαση. Τώρα το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π), σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενέκρινε την υπογραφή από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ της σύμβασης παραχώρησης αναβάθμισης, συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ομως η υπογραφή εκκρεμεί. Με δηλώσεις εκπροσώπου της, η Fraport χαρακτηρίζει την απόφαση αυτή του ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π "βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport και του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ", και διευκρινίζει πως ο γερμανικός όμιλος δεν είναι σε θέση να κάνει λόγο για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων όπως και ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις.
Φαίνεται πάντως πως το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ πέτυχε να διατηρήσει την πλήρη και ουσιαστική εμπλοκή της Fraport, αλλά όχι και να υπογραφεί η σύμβαση. Τώρα το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π), σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, ενέκρινε την υπογραφή από το Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ της σύμβασης παραχώρησης αναβάθμισης, συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Ομως η υπογραφή εκκρεμεί. Με δηλώσεις εκπροσώπου της, η Fraport χαρακτηρίζει την απόφαση αυτή του ΚΥ.Σ.ΟΙ.Π "βάση για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων μεταξύ της Fraport και του Τ.Α.Ι.ΠΕ.Δ", και διευκρινίζει πως ο γερμανικός όμιλος δεν είναι σε θέση να κάνει λόγο για το περιεχόμενο των διαπραγματεύσεων όπως και ότι δεν υπάρχει χρονοδιάγραμμα για τις συγκεκριμένες διαπραγματεύσεις.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ο γερμανικός όμιλος επιθυμεί τόσο να κερδίσει χρόνο όσο και ενδεχόμενες παραχωρήσεις, ενώ παράλληλα επιδιώκει να μην εμφανιστεί ως πειθήνιος επενδυτής που περίμενε υπομονετικά για να πληρώσει ένα τίμημα που ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει χαρακτηρίσει δίκαιο. Πόσο μάλλον που από τον Νοέμβριο του 2014, οπότε και κατατέθηκε η δεσμευτική προσφορά, έως σήμερα η ελληνική οικονομία έχει διολισθήσει από αναπτυσσόμενη σε υφεσιακή και έχουν επιβληθεί έλεγχοι στην κίνηση κεφαλαίων.
Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά έχει προβλέψει στο Asset Development Plan του Τ.Α.ΙΠΕ.Δ, που ψηφίστηκε ως παράρτημα του Μνημονίου από τη Βουλή, κλείσιμο όλων των εκκρεμοτήτων «το ταχύτερο δυνατό», ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή τον Ιανουάριο του 2016 και παράδοση των αεροδρομίων τον Μάρτιο του 2016. Η προσφορά της Fraport (σε κοινοπραξία με τη Slentel Ltd, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) πέρυσι τον Νοέμβριο προέβλεπε 1,234 δισεκατομμύρια ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατομμυρίων ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως βάσει του πληθωρισμού".
Σε κάθε περίπτωση, η ελληνική πλευρά έχει προβλέψει στο Asset Development Plan του Τ.Α.ΙΠΕ.Δ, που ψηφίστηκε ως παράρτημα του Μνημονίου από τη Βουλή, κλείσιμο όλων των εκκρεμοτήτων «το ταχύτερο δυνατό», ψήφιση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή τον Ιανουάριο του 2016 και παράδοση των αεροδρομίων τον Μάρτιο του 2016. Η προσφορά της Fraport (σε κοινοπραξία με τη Slentel Ltd, συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) πέρυσι τον Νοέμβριο προέβλεπε 1,234 δισεκατομμύρια ευρώ εφάπαξ τίμημα και 22,9 εκατομμυρίων ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως βάσει του πληθωρισμού".
Πηγή: "Η Καθημερινή"