Ειδικότερα, με νομοθετική πρωτοβουλία του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας Θοδωρή Δρίτσα και των συναρμόδιων υπουργών, προστατεύεται πλέον η ναυτική εργασία για απλήρωτους ναυτικούς σε εταιρείες που εκτελούν δρομολόγια βάσει συμβάσεων με το δημόσιο, όταν οι συμβάσεις αυτές εκπίπτουν. Παρέχεται, δηλαδή, η δυνατότητα απόδοσης ποσών που εισπράττονται από την κατάπτωση εγγυητικών καλής εκτέλεσης στους απλήρωτους ναυτικούς.
Παράλληλα, προστατεύονται τα εργασιακά δικαιώματα των ναυτικών, ακόμα και μετά την έναρξη της διαδικασίας εγκατάλειψης, ώστε να μπορούν να αναζητήσουν αλλού εργασία χωρίς να χάνουν τα δικαιώματά τους από την κήρυξη σε εγκατάλειψη.
Σύμφωνα με το υπουργείο Ναυτιλίας, "με τις δύο αυτές ρυθμίσεις ανοίγει ο δρόμος για τη δικαίωση των απλήρωτων ναυτικών της 'NEL', που βρέθηκαν σε θέση απόγνωσης, απλήρωτοι επί περίπου έναν χρόνο, ενώ ταυτόχρονα κατοχυρώνεται και νομοθετικά πλέον η άρση της ομηρίας των απλήρωτων ναυτικών, ομηρία που έζησαν με τραγικούς όρους διαβίωσης επί πολλούς μήνες οι ναυτικοί του πλοίου "Μυτιλήνη" στη Σάμο, όπως και άλλοι ναυτικοί στα λιμάνια του Πειραιά, της Δραπετσώνας και του Λαυρίου".