Φωτογραφία αρχείου |
Εξιχνιάστηκαν από το Αστυνομικό Τμήμα Πυθαγορείου και την Υποδιεύθυνση Ασφαλείας Σάμου σε συνεργασία με το Τμήμα Ασφαλείας Κορυδαλλού Αττικής, τέσσερις περιπτώσεις απάτης που διαπράχθηκαν το τελευταίο δεκαπενθήμερο σε βάρος πολιτών της Σάμου και του Αγαθονησίου.
Για τις συγκεκριμένες υποθέσεις ταυτοποιήθηκαν ως δράστες 23χρονος και 24χρονος που συνελήφθησαν, καθώς και 39χρονος έγκλειστος φυλακών.
Τα συγκεκριμένα άτομα κατάφεραν να αποσπάσουν από ανυποψίαστους πολίτες συνολικά το χρηματικό ποσό των 10.000 ευρώ, υποδυόμενοι - κατά περίπτωση - τους τραπεζικούς υπαλλήλους.
Πιο συγκεκριμένα, το μεσημέρι της 18ης Ιουλίου, ο 23χρονος επικοινώνησε τηλεφωνικά με 48χρονο κάτοικο του Αγαθονησίου και, υποδυόμενος τον υπάλληλο τραπεζικού καταστήματος, τον έπεισε να του αποστείλει 5.000 ευρώ μέσω ταχυδρομείου, με το πρόσχημα ότι θα τον προστάτευε από επικείμενο "κούρεμα" καταθέσεων.
Στο πλαίσιο των ερευνών, εντοπίστηκαν από αστυνομικούς και συνελήφθησαν ο 23χρονος με τον 24χρονο συνεργό του, σε ταχυδρομείο στην περιοχή του Κορυδαλλού Αττικής, κατά την παραλαβή του χρηματικού αυτού ποσού.
Όπως προέκυψε, ο 23χρονος και ο 24χρονος, από κοινού με τον 39χρονο, χρησιμοποιώντας την ίδια μεθοδολογία και με εναλλασσόμενους ρόλους, στις 7 Ιουλίου απέσπασαν από 71χρονη κάτοικο Σάμου 5.000 ευρώ. Οι ίδιοι δράστες, την προηγούμενη ημέρα είχαν αποπειραθεί ανεπιτυχώς να εξαπατήσουν άλλους δύο πολίτες της Σάμου.
Οι δικογραφίες που σχηματίστηκαν σε βάρος των δραστών υποβλήθηκαν στις αρμόδιες εισαγγελικές Αρχές.
Με αφορμή τα περιστατικά αυτά η Αστυνομία δίνει συμβουλές για την αποφυγή εξαπάτησης των πολιτών:
Οι επιτήδειοι έχοντας συγκεντρώσει πληροφορίες σχετικές με τα υποψήφια θύματά τους, τα πλησιάζουν αιφνιδιαστικά και χρησιμοποιώντας διάφορα τεχνάσματα όπως ότι είναι γνωστοί συγγενών τους, λογιστές, εφοριακοί κ.λ.π., ζητούν χρήματα προφασιζόμενοι την εξόφληση χρέους για λογαριασμό των συγγενικών τους προσώπων.
Η συνήθης πρακτική που ακολουθούν, έγκειται στην αρχική συλλογή πληροφοριών σχετικά με το πρόσωπο που θέλουν να εξαπατήσουν (οικογενειακή και επαγγελματική κατάσταση κ.ά.) και στην συνέχεια στην προσέγγισή του με διάφορες προφάσεις έκτακτου χαρακτήρα.
Από τις υποθέσεις που έχουν απασχολήσει τις αστυνομικές Αρχές, μερικές από τις προφάσεις που συνήθως χρησιμοποιούν οι δράστες, ενδεικτικά είναι και οι ακόλουθες:
· Είμαι φίλος συγγενικού προσώπου πχ. του υιού σας, ο οποίος μου ζήτησε να μου δώσετε χρήματα γιατί τον έχει συλλάβει η αστυνομία για καταδικαστική απόφαση ή χρέη.
· Είμαι φίλος συγγενικού προσώπου, ο οποίος αγόρασε διάφορα προϊόντα από το κατάστημα μου και με έστειλε να μου δώσεις το κόστος.
· Είμαι εφοριακός και ο υιός σου ή η κόρη σου χρωστάει στην εφορία.
· Είμαι τραπεζικός υπάλληλος και σε ενημερώνω ότι επίκειται "κούρεμα" καταθέσεων. Προκειμένου για να μην "κουρευτούν" οι δικές σου καταθέσεις πρέπει να μου καταβάλεις χρήματα.
Στη συνέχεια, σε περίπτωση που το πρόσωπο δεν έχει τα χρήματα, πείθεται και οδηγείται σε τραπεζικό κατάστημα ή μηχάνημα αυτόματης ανάληψης χρημάτων και κάνει ανάληψη του χρηματικού ποσού, το οποίο παραδίδει στους δράστες που αναμένουν συνήθως έξω από τα τραπεζικά καταστήματα για να μπορούν να διαφύγουν έγκαιρα.
Επίσης, έχουν παρατηρηθεί και διάφορες άλλες παραλλαγές της παραπάνω μεθοδολογίας σε επαγγελματίες (γιατρούς, φαρμακοποιούς, τραπεζικούς υπαλλήλους και άλλους κλάδους) με αντίστοιχα προσχήματα και τον ίδιο σκοπό, την παράδοση ή κατάθεση χρημάτων σε τραπεζικούς λογαριασμούς ατόμων που δήθεν τα έχουν ανάγκη ή πρόκειται να μεσολαβήσουν στη διεκπεραίωση διαφόρων υποθέσεων.
Στην περίπτωση που γίνει αντιληπτή προσπάθεια ή απόπειρα εξαπάτησης, συνιστάται η άμεση ενημέρωση των αστυνομικών υπηρεσιών, ενώ σε κάθε περίπτωση πρέπει:
· Να μην πείθεστε εύκολα από άτομα, τα οποία σας “πλησιάζουν” ως γνωστοί συγγενικών - φιλικών προσώπων.
· Να είστε ιδιαίτερα επιφυλακτικοί όταν άγνωστοι προσπαθήσουν να σας πείσουν για την καταβολή χρηματικού ποσού, με το πρόσχημα επείγουσας ανάγκης συγγενικού - φιλικού προσώπου. Το ίδιο μπορεί να προσπαθήσουν και τηλεφωνικά. Για τους ίδιους λόγους να μην ενδίδετε σε προτροπές για συνάντηση (ραντεβού κ.λπ.).
· Σε περιπτώσεις που άγνωστοι επικαλούνται έκτακτη ανάγκη γνωστού -συγγενικού σας προσώπου, να επιδιώκετε πάντα οι ίδιοι να επικοινωνείτε τηλεφωνικά με το γνωστό-συγγενικό σας πρόσωπο, προς επιβεβαίωση των όσων επικαλούνται. Η επικοινωνία να γίνεται με δικό σας τηλέφωνο και κατόπιν δικής σας πρωτοβουλίας και να μην δέχεστε να μιλάτε με άτομο, το οποίο κάλεσαν οι άγνωστοι.
· Σε κάθε περίπτωση, να δηλώνετε ότι δεν πρόκειται να παραδώσετε χρήματα, εάν δεν εμφανιστούν οι γνωστοί-συγγενείς σας.
· Να μην δέχεστε σε καμία περίπτωση άγνωστα άτομα να σας οδηγήσουν σε Πιστωτικό Κατάστημα ή ΑΤΜ για ανάληψη χρηματικού ποσού.
· Να μην πείθεστε όταν άγνωστοι σας ζητούν να καταβάλλετε χρήματα για οφειλές γνωστών ή συγγενικών προσώπων σε δημόσιες υπηρεσίες ή σε καταστήματα-εταιρείες για αγορά αγαθών, προσφορά υπηρεσιών ή διεκπεραίωση υποθέσεων.
· Επισημαίνεται ότι από νοσοκομεία ή από δημόσιες υπηρεσίες δεν χρησιμοποιείται η πρακτική υπάλληλοί τους να μεταβαίνουν σε οικίες ή σε δημόσιους χώρους και να ζητούν από πολίτες την καταβολή χρημάτων για υπηρεσίες που παρέχουν.
· Να έχετε πάντα διαθέσιμους τους τηλεφωνικούς αριθμούς, με τους οποίους πρέπει να επικοινωνήσετε σε περίπτωση ανάγκης (Αστυνομία, Πυροσβεστική, Νοσοκομεία, στενοί συγγενείς κ.α.).
· Προσπαθήστε να συγκρατήσετε τα χαρακτηριστικά των δραστών, καθώς και τα οχήματα με τα οποία κινούνται (αριθμό κυκλοφορίας, μάρκα οχήματος, χρώμα κ.λπ.), για να βοηθήσετε το έργο των διωκτικών αρχών.
· Να ενημερώνετε πάντα τις αστυνομικές Αρχές, ακόμη και σε περίπτωση απόπειρας απάτης σε βάρος σας.
Σημειώνεται ότι στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Αστυνομίας (Οδηγός του πολίτη - Χρήσιμες συμβουλές), είναι διαθέσιμες αναλυτικές συμβουλές προς τους πολίτες, για την αποφυγή περιπτώσεων εξαπάτησης από επιτήδειους, που με διάφορα προσχήματα και τεχνάσματα αποσπούν χρηματικά ποσά.