Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "Αρχιμήδης" θα παρουσιαστεί τη Δευτέρα 26 Φεβρουαρίου στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχιακού μεγάρου Σάμου.
10:00-12:00. Επίσκεψη στην αίθουσα εκδηλώσεων του δημαρχιακού μεγάρου, όπου θα υλοποιηθεί το πρόγραμμα.
13:00-14:30. Τελετή παρουσίασης του προγράμματος.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ»
Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «ΑΡΧΙΜΗΔΗΣ» είναι μια διαθεματική εκπαιδευτική πρόταση στα πλαίσια και τη γενικότερη αντίληψη της διεθνούς εκπαιδευτικής πρακτικής, γνωστής με το ακρωνύμιο STEM&ART, όπου οι αυστηρές επιστημονικές έννοιες από την Επιστήμη (Science), την Τεχνολογία (Technology), τη Μηχανική (Engineer), τα Μαθηματικά (Mathematics) και την Τέχνη (Art) προσεγγίζονται συνδυαστικά και χωρίς σύνορα.
Διοργανώνεται υπό την αιγίδα του Δήμου Σάμου και του Ιδρύματος Θεοχαράκη, καθώς και τη χορηγία της εταιρείας "Celestyal Cruises".
Το πρόγραμμα βρίσκεται σε εξέλιξη την τρέχουσα σχολική χρονιά και ήδη πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα συνεδριάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου Σάμου από τις αρχές Φεβρουαρίου και θα συνεχιστεί για τους μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολείων μέχρι και το τέλος Μαρτίου ενώ από τις αρχές Απριλίου έως το τέλος Μαΐου θα μεταφερθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων της Δημοτικής Ενότητας Καρλοβάσου.
Ο στόχος αυτού του προγράμματος είναι να εισάγει τους μαθητές και φοιτητές όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων με απόλυτα αβίαστο και βιωματικό τρόπο και μέσα από ένα παιγνιώδες και ευχάριστο περιβάλλον στις ανωτέρω αναφερθείσες επιστημονικές έννοιες. Επίσης αποσκοπεί να εισάγει τους εκπαιδευτικούς τόσο της Πρωτοβάθμιας όσο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, σε μια σύγχρονη αντίληψη συγκρότησης διδακτικών πρακτικών, των οποίων θεμελιώδες υπόστρωμα είναι η έρευνα για το πώς λειτουργεί ο πραγματικός κόσμος. Χρησιμοποιώντας ένα ειδικά σχεδιασμένο απλό σύστημα δόμησης, κατασκευάζονται μηχανικά συστήματα, αρχιτεκτονικές κατασκευές, ηλεκτρικά κυκλώματα, συστήματα αυτομάτου ελέγχου κλπ. Μέσα από τη διαδικασία δόμησης και την εξερεύνηση του τρόπου λειτουργίας των διαφόρων κατασκευών, προκύπτουν και ανακαλύπτονται βιωματικά βασικές έννοιες των φυσικών επιστημών.
Ειδικότερα:
Χρησιμοποιώντας ειδικά λειτουργικά συστήματα δόμησης, κατασκευάζουν μηχανικά συστήματα, αρχιτεκτονικές κατασκευές, ηλεκτρικά κυκλώματα και εξερευνούν τον τρόπο λειτουργίας τους.
• Ανακαλύπτουν νόμους που διέπουν τη Μηχανική, την Ακουστική, τον Ηλεκτρισμό και τα Συστήματα Αυτομάτου ελέγχου, ξεκινώντας πάντα μέσα από μια διαισθητική αντίληψη για τα φυσικά φαινόμενα. Η κίνηση, η δύναμη, η ισορροπία, ο ήχος, το φως, τα κύματα, τα ηλεκτρικά κυκλώματα, οι μοχλοί, οι τεχνολογικοί αισθητήρες είναι κάποια από τα κύρια θέματα τα οποία μελετούν. Στη συνέχεια συζητούν το θέμα «ενέργεια» καθώς επίσης και τις διαφορετικές μορφές ενέργειας.
• Παράλληλα χρησιμοποιούν τα Μαθηματικά ως «εργαλείο» (Μαθηματική μοντελοποίηση) για τη διατύπωση των νόμων αυτών-κατανοώντας έτσι την αναγκαιότητα ύπαρξης του κόσμου των μαθηματικών εννοιών- αλλά και του τρόπου με τον οποίο συγκροτείται ο θεωρητικός κόσμος της φυσικής.
• Φιλοτεχνούν τις κατασκευές τους, εισάγοντας κατ’ αυτό τον τρόπο, το προσωπικό-υποκειμενικό τους στοιχείο: για το πώς δηλαδή, η αισθητική τους αντίληψη, θα ήθελε να είναι διακοσμημένη η μηχανική κατασκευή τους.
• Διερευνούν το ιστορικό και κοινωνικό περιβάλλον της εποχής στο οποίο γεννήθηκαν οι ιδέες και οι αναγκαιότητες της δημιουργίας κάποιων από αυτές τις κατασκευές. Τα παιδιά μέσα από τα διαδοχικά βήματα που απαιτούνται για την ολοκλήρωση της κατασκευής τους:
• βιώνουν τη χαρά της δημιουργίας
• αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα του κάθε επόμενου βήματος, το οποίο θα πρέπει να στηρίξουν λογικά, προκειμένου να συγκροτήσουν έγκυρους και ορθούς συλλογισμούς
• ανακαλύπτουν τη γνώση μέσα από μια βιωματική διαδικασία
• κατανοούν την αναγκαιότητα της θεωρίας στην οποία οφείλει να επεκτείνεται οτιδήποτε εμπειρικό προκειμένου να έχει καθολική ισχύ.
Ο τρόπος με τον οποίο εργάζονται τα παιδιά είναι ατομικός και ομαδικός, δίνοντας περισσότερο έμφαση στη συλλογικότητα και όχι στον ανταγωνισμό. Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα είναι δομημένο κατά τέτοιο τρόπο, ώστε κατάλληλα κλιμακούμενο, να απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 5 ως 18 ετών.
Κάθε δραστηριότητα απαιτεί δύο έως τρεις διδακτικές ώρες, είναι επιθυμητή η ύπαρξη βιντεοπροβολέα και μπορεί να γίνει στην οποιαδήποτε σχολική τάξη, κατάλληλα διαμορφωμένη όμως χωροταξικά, ώστε να γίνεται σε ομάδες των 4 ατόμων. Κάθε τετραμελής ομάδα έχει στη διάθεσή της από μια συσκευασία από το ίδιο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο στο τέλος της διαδικασίας αποσυντίθεται και επανατοποθετείται στις αρχικές συσκευασίες για επόμενη χρήση σε άλλο τμήμα μαθητών.
Κάθε δραστηριότητα απαιτεί δύο έως τρεις διδακτικές ώρες, είναι επιθυμητή η ύπαρξη βιντεοπροβολέα και μπορεί να γίνει στην οποιαδήποτε σχολική τάξη, κατάλληλα διαμορφωμένη όμως χωροταξικά, ώστε να γίνεται σε ομάδες των 4 ατόμων. Κάθε τετραμελής ομάδα έχει στη διάθεσή της από μια συσκευασία από το ίδιο εκπαιδευτικό υλικό, το οποίο στο τέλος της διαδικασίας αποσυντίθεται και επανατοποθετείται στις αρχικές συσκευασίες για επόμενη χρήση σε άλλο τμήμα μαθητών.