Πιο αναλυτικά, στην τοποθέτησή του για το θέμα, ο κ. Σπιλάνης αναφέρει:
"Η διατήρηση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα προσφυγικά νησιά αποτελεί αναμφισβήτητα μια «ανακούφιση» των κατοίκων των νησιών αυτών. Όπως έχουμε τονίσει σε προηγούμενες παρεμβάσεις για το συγκεκριμένο θέμα, ο ΦΠΑ είναι ένας κοινωνικά άδικος φόρος που ταυτόχρονα συμβάλει στη μείωση του υψηλού κόστους λειτουργίας των νησιωτικών οικονομιών επιβαρύνοντας τη διαβίωση των νοικοκυριών, την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και την λειτουργία του κράτους (http://ioannispilanis.blogspot.com/2017/10/blog-post_19.html ).
Είχαμε επισημάνει ότι το θέμα των συντελεστών του ΦΠΑ δεν θα έπρεπε να συνδεθεί με το προσφυγικό θέμα διότι αποτελεί ένα «οριζόντιο» θέμα που αφορά ΟΛΑ τα ελληνικά νησιά, ανεξάρτητα αν θίγονται από το προσφυγικό ή όχι. Ειχαμε ζητήσει με άλλες παρεμβάσεις μας σχετικά με το προσφυγικό να υπάρξουν ειδικά στοχευμένα μέτρα για τα 5 συγκεκριμένα νησιά ώστε να αντιμετωπιστούν τα άμεσα και έμμεσα προβλήματα που δημιουργούν οι προσφυγικές ροές και ο εγκλωβισμός προσφύγων για μεγάλο διάστημα σε τομείς όπως η ασφάλεια, η υγεία, η παιδεία με παράλληλα μέτρα ανακούφισης των προσφύγων (και ειδικότερα των πλέον ευάλωτων ομάδων) μέχρις ότου αντιμετωπιστούν σε ευρωπαϊκό επίπεδο τα θέματα που συνδέονται με την παροχή ασύλου και τη τελική τους εγκατάσταση.
Είχαμε επισημάνει ότι η εφαρμογή μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ δεν αποτελεί πανάκεια για την αντιμετώπιση των πολλαπλών αναπτυξιακών προβλημάτων των νησιών, ενώ η εικοσαετής εφαρμογή του μέτρου ΔΕΝ ΑΠΕΔΩΣΕ ΤΙΠΟΤΑ γιατί δεν αξιοποιήθηκε σωστά από τις τοπικές αρχές και τον επιχειρηματικό κόσμο.
Σε επιστολή που στείλαμε στον Πρωθυπουργό με τη συνάδελφο περιφερειακή σύμβουλο του Οικολογικού Ανέμου κα Α.Αργυρούδη στις 30/4/2018 (http://ioannispilanis.blogspot.com/2017/10/blog-post_17.html) είχαμε υπογραμμίσει ότι η πολιτική μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ αποτελεί ένα από τα ελάχιστα μέτρα που έχουν εφαρμοστεί για τα νησιά (έστω και αν δεν αφορούσε όλα τα νησιά) με βάση το άρθρο 101 του Συντάγματος και παρά την ύπαρξη της νομοθετικής βάσης για την εφαρμογή της «ρήτρας νησιωτικότητας».
Στην επιστολή αυτή είχαμε ζητήσει όπως η εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ να αφορά όλα τα νησιά του ν. 4446/16 και όχι μόνο τα λεγόμενα «προσφυγικά νησιά» για να μην υπάρξει αυτή η μη λογική σύνδεση, είχαμε υπογραμμίσει την αναγκαιότητα της επέκτασης του μέτρου σε όλα τα ελληνικά νησιά μόλις αυτό είναι δυνατό στο πλαίσιο των δεσμεύσεων της χώρας και των δημοσιονομικών πλεονασμάτων, ενώ είχαμε ζητήσει να δρομολογηθούν και άλλες νησιωτικές πολιτικές.
Είναι γεγονός ότι ήδη από την 1η Ιουλίου έχει τεθεί σε εφαρμογή ένα άλλο σημαντικό μέτρο για τα νησιά που είναι το «Μεταφορικό Ισοδύναμο» που αποτελεί πάγιο αίτημα των νησιωτών και θα περιμένουμε να δούμε τα αποτελέσματα από την εφαρμογή του. Στην ίδια θετική κατεύθυνση κινείται η πληροφορία που αναγράφηκε στα ΜΜΕ ότι η κυβέρνηση προτίθεται να διπλασιάσει τους ευρωπαϊκούς πόρους του ΕΣΠΑ προς το Β.Αιγαίο για τη περίοδο 2021-7, ενώ ήδη έχει αυξήσει τους εθνικούς πόρους του ΠΔΕ μέσα από το ειδικό αναπτυξιακό.
Το «Συμβόλαιο Ζωής με το Αιγαίο» χαιρετίζει αυτές τις θετικές εξελίξεις και θα συνεχίσει να υποστηρίζει την αναγκαιότητα μιας ολοκληρωμένης νησιωτικής πολιτικής και να καταθέτει προτάσεις προς αυτή τη κατεύθυνση.
Το «Συμβόλαιο Ζωής με το Αιγαίο» παραμένει σταθερό στην άποψη για την αντιμετώπιση των μακροχρόνιων διαρθρωτικών προβλημάτων της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου απαιτεί πέρα από την όποια συνδρομή της Κυβέρνησης στο πλαίσιο της πολιτικής της νησιωτικότητας είναι αναγκαία η ύπαρξη ολοκληρωμένης αναπτυξιακής στρατηγικής με όραμα και στόχους σε συνεργασία με όλους τους παραγωγικούς, επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς των νησιών.
Το «Συμβόλαιο Ζωής με το Αιγαίο» καλεί σε συσπείρωση όλες τις οικονομικές και κοινωνικές δυνάμεις των νησιών που θεωρούν ότι ένα άλλο αναπτυξιακό μοντέλο είναι δυνατό, ώστε να δημιουργηθούν οι προϋποθέσεις για αυτή την αλλαγή" καταλήγει ο καθηγητής Γιάννης Σπιλάνης.
Αρχική δημοσίευση στο My Samos Blog: www.my-samos.blogspot.com