Πρόταση προς τα ΠΥΣΠΕ, το ΚΥΣΠΕ και το υπουργείο Παιδείας για την αναμοριοδότηση των σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης στα ακριτικά και παραμεθόρια νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου διαμόρφωσαν από κοινού και υπέβαλαν ο Σύλλογος Δασκάλων και Νηπιαγωγών Σάμου και οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ικαρίας-Φούρνων, Χίου "Αδαμάντιος Κοραής", Λήμνου και Λέσβου. Καλούν και τη Διδασκαλική Ομοσπονδία να την υιοθετήσει και να την υποστηρίξει.
Πιο αναλυτικά, σε σχετικό ψήφισμά τους οι σύλλογοι αναφέρουν, μεταξύ άλλων, τα εξής:
"Εμείς οι εκπαιδευτικοί που ζούμε και εργαζόμαστε στα ακριτικά και παραμεθόρια νησιά του Βόρειου Ανατολικού Αιγαίου εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για τη «Μοριοδότηση Σχολικών Μονάδων», η οποία δεν έλαβε υπόψη της τις προτάσεις των Συλλόγων Εκπαιδευτικών και τις προτάσεις των ΠΥΣΠΕ, όπως επίσης και στην πρόταση για «Ένταξη Σχολικών Μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην κατηγορία Δυσπρόσιτα», η οποία δημοσιεύθηκε παραμονές Χριστουγέννων και προβαίνει σε εξόφθαλμη αδικία σε βάρος των εκπαιδευτικών που βρίσκονται και εργάζονται υπό δύσκολες συνθήκες στα σχολεία και στα νηπιαγωγεία οποιασδήποτε οργανικής λειτουργίας συμβάλλοντας στην απάλειψη των αρνητικών επιπτώσεων της εγκαταλειμμένης υπαίθρου.
Στα ακριτικά νησιά οι συνθήκες ζωής και διαβίωσης είναι ιδιαίτερα δύσκολες. Η μεγάλη απόσταση από τα κέντρα της χώρας δημιουργεί δυσκολίες στη μετακίνηση λόγω των περιορισμένων δρομολογίων, του ακριβού κόστους των εισιτηρίων των πλοίων και αεροπλάνων, των δυσμενών καιρικών φαινομένων που οδηγούν σε πολυήμερους αποκλεισμούς των απομακρυσμένων χωριών ή νησιών, του υψηλού κόστους διαβίωσης, ένδυσης, θέρμανσης και ενοικίασης κατοικιών, των τεράστιων ελλείψεων στον τομέα της υγείας. Οι εκπαιδευτικοί βιώνουν αυτές τις αντιξοότητες, παρά ταύτα δίνουν τον εαυτό τους για να παραμείνει ο πληθυσμός στην περιοχή και να μην υπάρχει περαιτέρω μετακίνηση των κατοίκων προς τα αστικά κέντρα. Απαιτούμε και αγωνιζόμαστε για το δικαίωμα στη μόρφωση των παιδιών του ακριτικού Αιγαίου διεκδικώντας να γίνουν δεκτές οι προτάσεις μας σχετικά με τη μοριοδότηση των σχολικών μονάδων της περιοχής μας...".
Ειδικά για τη Σάμο, οι σύλλογοι εκπαιδευτικών προτείνουν να χαρακτηριστούν ως δυσπρόσιτες, δηλαδή να μοριοδοτηθούν με 10-14 μόρια, οι σχολικές μονάδες:
ΣΧΟΛΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΣΑΜΟΥ | ΠΡΟΤΑΣΗ ΥΠΠΕΘ | ΠΑΛΙΑ ΜΟΡΙΑ | ΠΡΟΤΑΣΗ ΠΥΣΠΕ |
Δ.Σ. Μαραθόκαμπου | 09 μόρια | 06 μόρια, δυσπρόσιτο | 10 μόρια, δυσπρόσιτο |
Ν. Μαραθόκαμπου | 09 μόρια | 06 μόρια, δυσπρόσιτο |
14 μόρια,δυσπρόσιτο (πρόταση συλλόγου να έχει την ίδια μοριοδότηση με το Δημοτικό Σχολείο -10 μόρια-Δυσπρόσιτο) |
Δ. Σ. Παγώνδα | 08 μόρια | 06 μόρια, δυσπρόσιτο | 10 μόρια, δυσπρόσιτο |
Ν. Παγώνδα | 08 μόρια | 06 μόρια, δυσπρόσιτο |
14 μόρια,δυσπρόσιτο (πρόταση συλλόγου να έχει την ίδια μοριοδότηση με το Δημοτικό Σχολείο -10 μόρια-Δυσπρόσιτο) |
Δ.Σ. Κουμέικων | 09 μόρια | 07 μόρια, δυσπρόσιτο | 12 μόρια, δυσπρόσιτο |
Ν. Κουμέικων | 09 μόρια | 07 μόρια |
12 μόρια, δυσπρόσιτο |
Δ.Σ. Πύργου | 08 μόρια | 06 μόρια, δυσπρόσιτο | 12 μόρια, δυσπρόσιτο |
Ν. Πύργου | 08 μόρια | 06 μόρια,δυσπρόσιτο |
12 μόρια, δυσπρόσιτο |
Δ.Σ. Βουρλιωτών | 09 μόρια | 07 μόρια, δυσπρόσιτο | 12 μόρια, δυσπρόσιτο |
Ν. Βουρλιωτών | 09 μόρια | 07 μόρια, δυσπρόσιτο |
12 μόρια, δυσπρόσιτο |
Δ.Σ. Πλατάνου | 07μόρια | 07 μόρια, δυσπρόσιτο | 12 μόρια, δυσπρόσιτο |
Ν. Πλατάνου | 09 μόρια | 07 μόρια, δυσπρόσιτο |
12 μόρια, δυσπρόσιτο |
"Οι σχολικές αυτές μονάδες της Σάμου απέχουν από 25 έως και 45 χιλιόμετρα απ' την έδρα του νομού. Βρίσκονται σε υψόμετρα από 300 έως και 600 μέτρα και η πρόσβαση, ειδικά το χειμώνα γίνεται δύσκολη έως και επικίνδυνη, ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες που ιδιαίτερα συχνά προκαλούν περιορισμένη ορατότητα, ολισθηρότητα και κατολισθήσεις σ' ένα ήδη στενό, ανηφορικό και κακό οδικό δίκτυο.
Πιο συγκεκριμένα, τα σχολεία σε Παγώνδα και Βορλιώτες απέχουν περίπου 25 χιλιόμετρα, με τον οδηγό να αναγκάζεται να τα προσεγγίζει από παρακαμπτήριους δρόμους με πολύ άσχημο οδόστρωμα και τσιμεντόδρομους. Τα σχολεία σε Πλάτανο, Πύργο, Κουμέικα, Μαραθόκαμπο απέχουν από 40 έως 45 χιλιόμετρα απ' την έδρα του νομού. Τα προβλήματα στο οδικό δίκτυο ισχύουν κι εδώ με μικρές διαφοροποιήσεις, ενώ ειδικά στον Πλάτανο, το σχολείο του οποίου βρίσκεται σε υψόμετρο περίπου 600 μέτρων, όπως και στους Βουρλιώτες και στον Πύργο που βρίσκονται λίγο χαμηλότερα, φαινόμενα ολισθηρότητας και περιορισμένης ορατότητας είναι σχεδόν καθημερινά. Ομοίως, η πρόσβαση σε Κουμέικα και Μαραθόκαμπο γίνεται περνώντας πάνω από βουνά, με αποτέλεσμα τις ίδιες συνθήκες και γι' αυτά.
Επίσης, για κάποιον ο οποίος δε διαθέτει μεταφορικό μέσο, η πρόσβαση - ειδικά η καθημερινή - από και προς τα χωριά αυτά είναι αδύνατη, καθώς δεν υπάρχουν καθόλου ή είναι ελάχιστα τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ. Το δυσπρόσιτο των περιοχών αυτών, βέβαια, είναι ακόμη πιο έντονο και λόγω της θέσης και της απόστασης του νησιού της Σάμου σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα, όπως επίσης και των δρομολογίων των πλοίων που προσεγγίζουν το νησί. Δρομολόγια υπάρχουν ανά 2 ημέρες, τα ταξίδια είναι πολύωρα (10-15 ώρες), τα οποία, όπως και στα άλλα νησιά, συχνά δεν πραγματοποιούνται λόγω απαγορευτικών. Πολύ σημαντικό είναι και το γεγονός των πολύ υψηλών τιμών στα εισιτήρια τόσο των πλοίων όσο και των αεροπλάνων, το οποίο πολλές φορές καθιστά τη μετακίνηση αδύνατη λόγω κόστους" αναφέρουν οι εκπαιδευτικοί Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του βορειοανατολικού Αιγαίου.