Το θεατρικό έργο "Ο Θείος Βάνιας" του Άντον Τσέχωφ ανεβαίνει για τρεις παραστάσεις στην πόλη της Σάμου. Πρόκειται για τη μεγάλη επιτυχία της χρονιάς 2014-2015, με sold out παραστάσεις στο θέατρο "Δημήτρης Χορν" στην Αθήνα.
Οι παραστάσεις στη Σάμο θα δοθούν στο αμφιθέατρο του Γενικού Λυκείου Σάμου, την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου στις 9 μ.μ και το Σάββατο 14 Νοεμβρίου στις 6:15 και 9:15 μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων: 16 ευρώ κανονικό & 12 ευρώ φοιτητικό-ανέργων.
Κρατήσεις (αμφιθέατρο) στα τηλέφωνα 6934115555, 6933413060.
Προπώληση:
Πόλη της Σάμου - Βιβλιοπωλείο Κύκλος, τηλέφωνο 2273023884.
Καρλόβασι - Βιβλιοπωλείο Καραστάθης, τηλέφωνο 2273032378.
Διάρκεια παράστασης: 130 λεπτά (με διάλειμμα).
Διάρκεια παράστασης: 130 λεπτά (με διάλειμμα).
Η ταυτότητα της παράστασης
Ηθοποιοί: Γιάννης Φέρτης, Γιάννης Βόγλης Στέλιος Μάινας, Έρση Μαλικένζου, Μαρίνα Ψάλτη, Μελίνα Βαμβακά, Αλεξία Καλτσίκη, Χάρης Χαραλάμπους
Μετάφραση: Χρύσα Προκοπάκη
Σκηνοθεσία: Λίλλυ Μελεμέ
Σκηνικά: Αριάδνη Βοζάνη
Κοστούμια: Βασιλική Σύρμα
Μουσική: Σταύρος Γασπαράτος
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Βοηθός Σκηνοθέτη: Μάγδα Κόρπη
Βοηθός Συνθέτη: Δημήτρης Γιακουμάκης
Βοηθός Σκηνογράφου: Ερμιόνη Γκαρραμόνε
Οργάνωση παραγωγής: Κατερίνα Μπερδέκα
Βοηθός παραγωγής: Μαριάνθη Μπαϊρακτάρη
Παραγωγή: "Λυκόφως", Γιώργος Λυκιαρδόπουλος
Executive Producer: Μάγδα Λαδά
Λίγα λόγια για το έργο
Ο «Θείος Βάνιας» (1896-7) είναι γραμμένος την ίδια περίπου εποχή με τον «Γλάρο» κι αποτελεί ίσως το πιο «τσεχωφικό» από τα έργα του κορυφαίου Ρώσου ποιητή.
Ο Βάνιας, αδερφός της πρώτης συζύγου του γέρου καθηγητή Σερεμπριάκωφ είναι υπεύθυνος για το κτήμα του καθηγητή και το φροντίζει μαζί με τη Σόνια, κόρη του καθηγητή από τον πρώτο του γάμο και ανιψιά του. Πρόσφατα ο καθηγητής έχει εγκατασταθεί μαζί με τη νεαρή και ελκυστική δεύτερη σύζυγό του, Ελένα, στο κτήμα, προκαλώντας πλήθος προβλημάτων, καθώς οι ισορροπίες αλλάζουν δραματικά. Ο Βάνιας είναι απελπισμένα ερωτευμένος με την Ελένα. Το ίδιο και ο γιατρός Αστρώφ που επισκέπτεται συχνά το κτήμα.
Η Σόνια υποφέρει βουβά από έρωτα για τον γιατρό Αστρώφ. Η Ελένα πανέμορφη και αδιάφορη κινεί τα νήματα δίχως να ενδιαφέρεται για τα αισθήματα των επίδοξων εραστών. Οταν ο καθηγητής θα συγκεντρώσει όλη την οικογένεια για να ανακοινώσει το σχέδιο του να πουλήσει το κτήμα, τίποτα δε θα μείνει πια το ίδιο...
Ο Πίτερ Μπρουκ θεωρεί τον Τσέχωφ τον σπουδαιότερο θεατρικό συγγραφέα μαζί με τον Σαίξπηρ. Ο Μαξίμ Γκόρκι έγραψε στον Τσέχωφ για τον Βάνια ότι είναι «ένα έργο εξαίσιο, ένα σφυρί που το χτυπάτε στο αδειανό κεφάλι του κοινού.. Τα χτυπήματα σας πάνε ίσια στην καρδιά..». O Laurence Olivier θεωρούσε πως τα πρόσωπα του έργου είναι σαν μουσικά όργανα που άλλοτε παίζουν χορωδιακά και άλλοτε σόλο το θέμα της θλίψης αυτών των καλλιεργημένων εξόριστων και τη λαχτάρα τους για τη νεότητα.
Ο Πίτερ Μπρουκ θεωρεί τον Τσέχωφ τον σπουδαιότερο θεατρικό συγγραφέα μαζί με τον Σαίξπηρ. Ο Μαξίμ Γκόρκι έγραψε στον Τσέχωφ για τον Βάνια ότι είναι «ένα έργο εξαίσιο, ένα σφυρί που το χτυπάτε στο αδειανό κεφάλι του κοινού.. Τα χτυπήματα σας πάνε ίσια στην καρδιά..». O Laurence Olivier θεωρούσε πως τα πρόσωπα του έργου είναι σαν μουσικά όργανα που άλλοτε παίζουν χορωδιακά και άλλοτε σόλο το θέμα της θλίψης αυτών των καλλιεργημένων εξόριστων και τη λαχτάρα τους για τη νεότητα.
Όπως λέει και ο ιταλός σκηνοθέτης Giorgio Strehler "Το πρόβλημα του Τσέχωφ είναι, πάντα, αυτό που ονομάζω «τα τρία κινέζικα κουτιά»: το ένα βρίσκεται μέσα στο άλλο, το τελευταίο περιέχει το προτελευταίο, το προτελευταίο περιέχει το πρώτο. Στο τρίτο κουτί είναι η Ζωή. Το μεγάλο κουτί της Ανθρώπινης Περιπέτειας, του Ανθρώπου που γεννιέται, μεγαλώνει, ζει, αγαπά, δεν αγαπά, κερδίζει, χάνει, καταλαβαίνει, δεν καταλαβαίνει, περνάει, πεθαίνει. Εδώ τα πρόσωπα παίρνουν διάσταση «μεταφυσική»...«συμβολική», σ' ένα είδος παραβολής για την ανθρώπινη μοίρα.. ".
Κριτική για το έργο (από τη Στέλλα Χαράμη, www.tospirto.net)
"Καλοκουρδισμένο ανέβασμα που εστιάζει στην εσωτερικότητα του κειμένου και τις υψηλού επιπέδου ερμηνείες.
Σε ανοιχτή διαφωνία με τους οπαδούς του «Βυσσινόκηπου», θα ήθελα να εκφράσω την άποψη πως ο 'Θείος Βάνιας' είναι το ωραιότερο και πληρέστερο έργο του Τσέχωφ. Είναι -θεωρώ- η καθαρότερη διατύπωση της προβληματικής του γύρω από το υπαρξιακό αδιέξοδο και την αδράνεια, την ερωτική ματαίωση, την ανθρώπινη αγωνία για τη ζωή και τον θάνατο και τη βαρβαρότητα που ενδεχομένως αυτή γεννάει. Οι αλήθειες που διαπραγματεύεται αυτό το έργο, ακόμα και ως αποσπασματικές φράσεις, ηχούν και ίσως αφομοιώνονται πολύ πιο έντονα τώρα ακριβώς που τα αυτιά και οι συνειδήσεις μας ψάχνουν αλήθειες για να ακούσουν.
Επομένως, το ανέβασμα του 'Θείου Βάνια' αναγνωρίζει μια ιδανική συγκυρία στο σήμερα, εφόσον έχουμε αρχίσει να κοιτάζουμε τον άνθρωπο με περισσότερο κουράγιο -απ' ό,τι μέχρι πρόσφατα που δεν κοιτούσαμε παρά μόνο το περίγραμμά του.
Κι ερχόμαστε στο θίασο που συνθέτουν σημαντικοί ηθοποιοί τριών γενεών και που ενώ ο καθένας σηματοδοτεί μια ξεχωριστή προσωπικότητα ερμηνείας, συνασπίζονται όλοι μαζί σε μια κοινή γραμμή. Ο πολύπειρος Γιάννης Φέρτης, αν και στη σκηνή της εξέγερσής του παραδίδεται σε κάποιες υπερβολές, είναι σε γενικές γραμμές ένας ωραίος Βάνιας: εσωτερικός, στιβαρός, συγκινητικός. Ο Στέλιος Μάινας προσφέρει ένα πλήρες πορτρέτο του Αστρόφ, ίσως όχι τόσο θερμός από την αρχή της παράστασης, αλλά οπωσδήποτε δίνοντας μέγεθος στον κυνισμό, το πάθος και την απογοήτευση του ήρωά του. Η Μαρίνα Ψάλτη ως Ελενα παρά τις κάποιες αμηχανίες δεν χάνει το μεγάλο της χάρισμα, την εκφραστικότητά της, ενώ ο Γιάννης Βόγλης εμφανίζεται μεστός στο ρόλο του καθηγητή.
Συντονισμένοι με το όλον παρά τους βοηθητικούς ρόλους η Ερση Μαλικένζου, αλλά και η Μελίνα Βαμβακά. Εκεί όμως που συναντάς την ψίχα, την καρδιά του τσεχωφικού έργου είναι στη Σόνια της Αλεξίας Καλτσίκη. Ηθοποιός που ξεχωρίζει σε όποιο περιβάλλον κι αν ενσωματωθεί, εδώ αποτυπώνει αξιοθαύμαστα την απόγνωση της ηρωίδας της και δίνει ρεσιτάλ στον μονόλογο του φινάλε. Αφήνοντας την ακριβή, γλυκόπικρη επίγευση του 'Θείου Βάνια' σε μια μόνο φράση: 'Θα ζήσουμε'".