Αναταραχή στους φορείς της κρουαζιέρας έχει προκαλέσει το
ενδεχόμενο να μην συνεχιστεί φέτος η απλουστευμένη διαδικασία ελέγχου
διαβατηρίων, όπως εφαρμοζόταν την προηγούμενη τριετία για τους τουρίστες από
χώρες εκτός της ευρωπαϊκής κοινότητας, αντιθέτως να υπάρξει για τους επιβάτες
της κρουαζιέρας πλήρης εφαρμογή των διατάξεων Σένγκεν, δηλαδή χορήγηση βίζας.
Η προοπτική να απαιτείται πλέον από τους επιβάτες της
κρουαζιέρας η έκδοση βίζας εκτιμάται ότι θα ανατρέψει ή ακόμη και θα ακυρώσει
ήδη προγραμματισμένες επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων σε πέντε νησιά υποδοχής, όπως
η Σάμος, δεδομένου πως η έκδοση βίζας από τα Προξενεία, εκτός από το χρόνο που
απαιτείται, επιβαρύνει επιπλέον οικονομικά τους επιβάτες.
Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, έχουν ήδη προπωληθεί πακέτα
κρουαζιέρας για τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν χωρίς να απαιτείται βίζα εισόδου,
γεγονός που πιθανώς να σημάνει την έγερση από τις ναυλώτριες εταιρείες
οικονομικών απαιτήσεων έναντι των πλοιοκτητριών εταιρειών για αποζημιώσεις.
Και όλα αυτά την ώρα που οι επιχειρήσεις του τουρισμού
ζητούν επιμόνως την απλοποίηση της διαδικασίας έκδοσης και την αύξηση του
αριθμού πολλαπλών θεωρήσεων. Οι αρμόδιοι τουριστικοί φορείς, ιδιαίτερα στη
νησιωτική χώρα, διεκδικούν την επιτάχυνση της χορήγησης θεωρήσεων εσόδου, καθώς
αυτό θα βοηθήσει κατά προέκταση όπως τονίζουν στην επιμήκυνση της τουριστικής
περιόδου, που είναι και το βασικό ζητούμενο του τουρισμού.
Η εφαρμογή του απλουστευμένου ελέγχου διαβατηρίων για τους
επιβάτες ολιγοήμερων κρουαζιερών (κυρίως τριήμερες και τετραήμερες) στο Αιγαίο
είχε προσελκύσει την περίοδο 2010-12 περισσότερους από 80 χιλ. τουρίστες,
προερχόμενους κυρίως από χώρες όπως την Τουρκία, τη Ρωσία, την Ουκρανία, την
Κίνα και την Κορέα.
Όπως σημειώνει και ο ΟΛΠ, η εξέλιξη αυτή προβληματίζει
έντονα τους παράγοντες της κρουαζιέρας, την ώρα που ο Οργανισμός αναμένει τα
κύρια μεγέθη της ελληνικής κρουαζιέρας να κινηθούν αυξητικά το 2013.
Θεσμικοί φορείς από το χώρο της κρουαζιέρας έχουν καταθέσει
εναλλακτικές προτάσεις, υπογραμμίζοντας τα οφέλη που θα έχει για την οικονομία
η εξεύρεση μιας ευέλικτης λύσης για το τρέχον έτος. Στην ίδια κατεύθυνση και η
Ένωση Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων- Φορέων Ναυτιλίας, η οποία έχει στείλει
επιστολές με θέμα τη διατήρηση του καθεστώτος της απλουστευμένης διαδικασίας
διαβατηριακού ελέγχου όπως ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια ή την έκδοση βίζας με
συνοπτικές διαδικασίες και ένα λογικό κόστος, κάτι που μπορεί να γίνεται στο
πρώτο ελληνικό λιμάνι αφίξεως του κρουαζιερόπλοιου με κόστος 15- 20 ευρώ ανά
επιβάτη.
Πηγή: Άρθρο της Βίκυς Κουρλιμπίνη στο www.capital.gr