AUTOMATIC TRANSLATION OF OUR BLOG INTO YOUR LANGUAGE BY GOOGLE TRANSLATE:

Turkish English German Dutch Swedish Danish French Italian Russian Spanish Portuguese Arabic

25 Ιουν 2014

"Συνοριακή γραμμή": Η έκθεση μοντέρνας τέχνης στο Πυθαγόρειο από 20/7-10/10



Μετά από δύο επιτυχημένες εκθέσεις, του Harun Farocki το 2012 και των Slavs and Tatars το 2013, το Art Space Pythagorion παρουσιάζει φέτος μια ατομική έκθεση της Nevin Aladag με τίτλο "Borderline / Συνοριακή γραμμή" (20 Ιουλίου – 10 Οκτωβρίου 2014).

Τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν στις 4 Αυγούστου 2014, παρουσία της καλλιτέχνιδας.

Παράλληλα με τα εγκαίνια, θα διοργανωθεί μια σειρά από ομιλίες και παρουσιάσεις έως τις 6 Αυγούστου. Προσκεκλημένοι διεθνείς επιμελητές, θεωρητικοί, καθηγητές και συγγραφείς θα αναπτύξουν έναν διάλογο σχετικά με τις έννοιες της ευρωπαϊκής ταυτότητας, της μετανάστευσης, των συνόρων και των παραβιάσεών των, καθώς και τον σημαντικό ρόλο της σύγχρονης τέχνης σε αυτό το πλαίσιο.

Υπάρχουν διάφορα είδη συνόρων: γεωγραφικά και πολιτιστικά, κοινωνικά και πολιτικά, καθώς και ιδεολογικά. Τα σύνορα είναι συχνά αόρατα, πράγμα που καθιστά δύσκολη την ανίχνευσή τους.

Σε άλλες περιπτώσεις, όμως, οριοθετούν εμπόδια, φράχτες ασφαλείας και σημεία ελέγχου. Δηλώνουν την παρουσία τους τόσο έντονα που είναι αδύνατο να τα αγνοήσουμε. Στη σκιά αυτών των οριοθετημένων τειχών αναπτύσσονται νεκρές ζώνες, ασαφή εδάφη και ουδέτερες ζώνες που δεν ανήκουν ούτε εδώ ούτε εκεί, αλλά κάπου ανάμεσα – προσωρινές επιφάνειες. Τα εδαφικά όρια καθορίζονται πρώτα συμβατικά, στο χαρτί, και μόνο αργότερα αποκτούν φυσική υπόσταση στο τοπίο. Αυτό εξηγεί σε μεγάλο βαθμό τις ευθείες γραμμές που παρατηρούμε συχνά στον παγκόσμιο χάρτη. Η γένεση των διαχωριστικών γραμμών μπορεί επίσης να θεωρηθεί ως μια ενέργεια σχεδίασης, κι αυτό με τη σειρά του κάνει ακόμα πιο ουσιαστική την ενασχόληση με το φαινόμενο, από καλλιτεχνική σκοπιά.

Η Nevin Aladag, γεννήθηκε στην Τουρκία και μεγάλωσε στη Γερμανία. Στο έργο της συχνά εξετάζει, διαπραγματεύεται, αναθεωρεί και αμφισβητεί την έννοια του «συνόρου». Η ευρύτητα του ουσιαστικού δημόσιου διαλόγου που αναπτύσσεται γύρω από το θέμα αυτό ώθησε το Ίδρυμα Schwarz και την καλλιτεχνική διευθύντρια Δρα Άντρέα Λούκας να προσκαλέσουν την καλλιτέχνιδα να σχεδιάσει μια έκθεση ειδικά για το Art Space Pythagorion. Κάθε χρόνο, το ίδρυμα διοργανώνει ένα πρόγραμμα που αναφέρεται στον επίκαιρο πολιτικό λόγο και εξετάζει τον τρόπο με τον οποίο τρέχοντα πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα μπορούν να αντιμετωπιστούν από καλλιτεχνική σκοπιά.

Το Art Space στο λιμάνι του Πυθαγορείου, στεγάζεται σε κτήριο που τη δεκαετία 1970 στέγαζε ένα ξενοδοχείο. Εδώ και τρία χρόνια έχει ανακαινιστεί και μετατραπεί σε αίθουσα τέχνης. 
 


Ο χώρος προσφερει θέα ως την τουρκική ενδοχώρα, η οποία σε ορισμένες περιοχές απέχει μόλις μερικές εκατοντάδες μέτρα. Έτσι, το Art Space βρίσκεται σε άμεση γεωγραφική επαφή με δύο σύνορα: την πολιτική διαχωριστική γραμμή μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ και την Τουρκία, και το συμβολικά φορτισμένο χάσμα μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Εδώ, επιθυμίες και ελπίδες συνυπάρχουν με τα συναισθήματα της αβεβαιότητας και του ανοίκειου. Για πολλούς, η Δύση αποτελεί την πύλη προς έναν κόσμο χωρίς φτώχεια, καταπίεση και πόλεμο. Κάθε μέρα, πρόσφυγες καταφτάνουν στο νησί της Σάμου με την ελπίδα να βρουν μια καλύτερη ζωή στην Ευρώπη.

Το κεντρικό έργο της έκθεσης, με τίτλο Borderline, αποτελεί ειδική παραγγελία του Ιδρύματος Schwarz και δημιουργήθηκε επιτόπου στο Πυθαγόρειο. Αυτό το έργο βίντεο δείχνει τα απόνερα ενός πλοίου, όπως φαίνονται από το κατάστρωμα.


Η κάμερα μετατοπίζεται αργά πάνω από το νερό και περιστασιακά υψώνεται για να καταγράψει τον ορίζοντα, αποκαλύπτοντας έτσι όγκους ξηράς. Κατά διαστήματα, εμφανίζονται πλάνα από μια οθόνη που δείχνουν τη θέση του πλοίου στο GPS.


Σύντομα γίνεται σαφές ότι το πλοίο ακολουθεί το θαλάσσιο σύνορο Ελλάδας-Τουρκίας. Με τον τρόπο αυτό, το ίχνος από το αυλάκι που σχηματίζεται πίσω από το πλοίο απεικονίζει τη γραμμή των συνόρων, όπως καθορίστηκε κάποτε από τους χαρτογράφους. Σύντομα, η εφήμερη αυτή «αλετριά» στο θαλασσινό χωράφι ξανακλείνει και πάλι, αλλά παραμένει ζωντανή στο βίντεο, διατηρώντας το μετείκασμά της.

Ένα άλλο έργο παραγγελία για την έκθεση στη Σάμο έχει τίτλο Beeline [Νοητή γραμμή]. Κοιτώντας από τα παράθυρα του εκθεσιακού χώρου στη Σάμο, διακρίνεται η τουρκική ενδοχώρα. Η Aladag μεταφέρει την ακριβή μετρική απόσταση από το κτήριο ως την τουρκική ακτή σε ένα σχοινί ψαράδων, αντίστοιχου μήκους, τυλιγμένο σε πολλά ξύλινα καρούλια. Τα καρούλια λειτουργούν ως σκαμνιά, επιτρέποντας στους επισκέπτες να καθίσουν πάνω στην πραγματική απόσταση και ταυτόχρονα να έχουν, μέσω του βλέμματος, άμεση αντίληψη της απόστασης από την Τουρκία. Με τον τρόπο αυτό, η Aladag προσεγγίζει τις έννοιες της μέτρησης και της απόστασης αναφορικά με τα σύνορα. Το μήκος μιας συνοριακής γραμμής αντιπροσωπεύεται από μια ενιαία, μετρήσιμη μονάδα· το πλάτος της όμως δεν καθορίζεται. Δεν είναι τίποτα περισσότερο από ένα άυλο χαρτογραφικό σημάδι. Συχνά, η αντίληψη της κοινωνικής και πολιτιστικής απόστασης είναι εκείνο που ορίζει το υποτιθέμενο εύρος αυτού του χάσματος.

Εκτός από άνθρωπος που κινείται ανάμεσα σε δύο πολιτισμούς, η Aladag είναι μία καλλιτέχνις που εργάζεται πέρα από σύνορα και καλλιτεχνικά είδη. Χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέσα έκφρασης, δημιουργεί αντικείμενα και ταινίες που δίνουν στο θέμα της διέλευσης των συνόρων μια ποιητική, δημιουργική σημασία. Η έκθεση, που αποτελεί την πρώτη της έκθεση στην Ελλάδα, περιλαμβάνει επτά δημιουργίες βίντεο, ένα ηχητικό έργο και μια εγκατάσταση.

Λίγα λόγια για την Nevin Aladag 



Η Nevin Aladag γεννήθηκε στήν πόλη Βάν της Τουρκίας το 1972 και σπούδασε γλυπτική στην Σχολη Καλών Τεχνών του Μονάχου. Από το 2002, ζει και εργάζεται στο Βερολίνο. Οι εγκαταστάσεις, οι ταινίες και οι παρουσιασεις της έχουν αποσπάσει διεθνή προσοχή, με ατομικές και ομαδικές εκθέσεις σε πολλά μέρη του κόσμου, όπως Kunsthalle Βασιλείας 2014, Sharjah Biennale 2013, Pinakothek der Moderne, Μόναχο 2012, Ίδρυμα ARTER Vehbi Koc, Κωνσταντινούπολη 2012, MOT-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Τόκυο 2011, Mathildenhohe, Ντάρμστατ 2011, Hayward Gallery, Λονδίνο 2011, 14η Διεθνής Μπιενάλε Γλυπτικής, Καρράρα 2011, 11η Μπιενάλε Κωνσταντινούπολης 2009, 8η Μπιενάλε Ταϊπέι, Ταϊβάν 2008, Kunsthalle Fridericianum, Κάσελ 2007.

Την καλλιτεχνική διεύθυνση του Ιδρύματος Schwarz έχει η Δρ Andrea Lukas, Ιστορικός Τέχνης από το Μόναχο. Μετά από πολλά χρόνια ως διευθύντρια του Ιδρύματος της Pinakothek der Moderne στο Μόναχο, εργάζεται τώρα ως ανεξάρτητη σύμβουλος σε συλλέκτες ογές και ιδρύματα.

Την έκθεση στη Σάμο επιμελείται η Μαρίνα Φωκίδη, ανεξάρτητη επιμελήτρια, διευθύντρια της Kunsthalle Athena και εκδότρια του περιοδικού τέχνης South. Υπήρξε επίτροπος και επιμελήτρια του ελληνικού περιπτέρου στην 51η Μπιενάλε της Βενετίας (2003) και επιμελήτρια της 1ης Μπιενάλε στα Τίρανα (2001).

Η αίθουσα τέχνης Art Space Pythagorion αποτελεί μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Schwarz, που εδρεύει έδρα στο Μόναχο.

Χορηγός επικοινωνίας της έκθεσης "Συνοριακή γραμμή / Borderline" είναι το My Samos Blog.

Borderline: A Solo Exhibition in Art Space Pythagorion from 20/7 - 10/10/2014

Following the two successful exhibitions of Harun Farocki in 2012 and Slavs and Tatars in 2013, Art Space Pythagorion now presents a solo show by artist Nevin Aladag, titled Borderline (July 20 – October 10, 2014).

The official opening, in the presence of the artist, will take place on August 4, 2014.

A host of talks and presentations are to be held during the days of the opening, until August 6. International curators, theoreticians, professors, and writers have been invited to reflect on the notions of European identity, migration, border transgressions, and the important role of contemporary art in this context.

There are different types of borders – geographical and cultural, social and political, as well as ideational. Borders are often invisible, making them hard to find.

Elsewhere, however, barriers, security fences and checkpoints mark borders. They are a statement so loud and clear that it is impossible to ignore. And in the shadows of these demarcated walls stand no-man’s-lands, terrains vagues and buffer zones that belong neither here nor there, but somewhere in between, on transient soil. Territorial lines are first traced out conventionally on paper and only later manifest themselves in a landscape. This explains many of the dead-straight lines visible on maps of the world. The origin of a borderline can also be seen as an act of drawing, which in turn makes moremeaningful the engaging with the phenomenon from an artist‘s perspective.

Born in Turkey and raised in Germany, Nevin Aladag has repeatedly examined, negotiated, updated, and questioned the concept of the “border”. The breadth of relevant and meaningful debate on this topic prompted the Schwarz Foundation and its director Dr. Andrea Lukas to invite the artist to initiate a show at Art Space Pythagorion. Every year, the foundation aims to organize a programme that relates to current political discourse, addressing the question of how politically and socially relevant themes can be dealt with from an artistic perspective.

The Art Space on the harbour of Pythagorion, once a hotel in the 1970s, was converted several years ago. The venue offers views of the turkish mainland, which in some places is at a distance of just a few hundred meters. The Art Space thus lies in the immediate vicinity of two borders: the political demarcation line between EU member state Greece and Turkey and the symbolically charged divide between East and West. Here, wishes, hopes, and desires intertwine with feelings of uncertainty and foreignness. For many, the West represents the gateway to a world without poverty, repression and war. Every day, refugees come ashore on the island of Samos in hope of finding a better life in Europe.

The exhibition’s central piece, accordingly titled Borderline, was specially commissioned by the Schwarz Foundation and created in Pythagorion. The video work shows the backwash of a ship as seen from the deck. The camera slowly pans over the water and occasionally lifts to the horizon, thereby revealing landmasses. At times, shots of a screen appear, showing the ship’s current GPS position. It soon becomes clear that the ship is following the marine border between Greece and Turkey. In this way, the churned up wake traces the borderline once defined by cartographers. The ephemeral furrow in the marine landscape soon closes again, but the video preserves it - maintaining its visibility.press announcement June 23, 2014

Another work commissioned for the exhibition on Samos is titled Beeline. Looking out of the windows of the exhibition space on Samos, one sees the Turkish mainland. Aladag transposes the exact metric distance from the building to the Turkish coast into a correspondingly measured fishermen’s rope wound onto several wooden reels. The reels are presented as stools, allowing visitors to sit on the actual distance and simultaneously look out over the perceived distance to Turkey. In this way, Aladag approaches the border-specific dilemma of measurement and the question of distance. While the length of a borderline consists of a single, measurable unit, its width is not specified. It is no more than an immaterial, cartographic mark. Often it is the perceived social and cultural distance that defines the imagined amplitude of the divide.

Aside from being an individual who moves between cultures, Aladag is an artist who works across boundaries and genres. Using various types of media, she creates objects and films that give border crossings a poetic and prolific meaning. Her first show in Greece includes seven video works, a sound piece, and an installation.

Nevin Aladag was born in 1972 in Van, Turkey, and studied sculpture at the Academy of Fine Art in Munich. Since 2002, she has been living and working in Berlin. Her installations, films and performances have drawn international attention, with solo and group shows at venues including: Kunsthalle Basel 2014, Sharjah Biennale 2013; Pinakothek der Moderne, Munich 2012; ARTER Vehbi Koc Foundation Istanbul 2012; MOT-Museum of Contemporary Art Tokyo 2011; Mathildenhohe, Darmstadt 2011; Hayward Gallery, London 2011; The XIV Biennale Internazionale di Scultura, Carrara 2011; The 11th Istanbul Biennial 2009; The 8th Taipei Biennial, Taiwan 2008; Kunsthalle Fridericianum, Kassel 2007.

The artistic director of the Schwarz Foundation is the Munich art historian Dr. Andrea Lukas. After many years of directing the Pinakothek der Moderne Foundation in Munich, she now works as an independent advisor to collectors and foundations.

The exhibition in Samos is curated by Marina Fokidis from Athens. She is an independent curator, director of Kunsthalle Athena, and editor of the art magazine South. She was commissioner and curator of the Greek pavilion at the 51st Venice Biennial (2003) and curator of the 1st Tirana Biennial (2001).

Art Space Pythagorion is an initiative of the Munich-based Schwarz Foundation.