Στις τρέχουσες εξελίξεις στο θέμα της ακτοπλοΐας τοποθετήθηκε, μετά και τον πρώτο κύκλο επαφών του στα νησιά της Περιφέρειας, ο επικεφαλής της παράταξης "Συμβόλαιο Ζωής με το Αιγαίο", υποψήφιος Περιφερειάρχης Β. Αιγαίου, Γιάννης Σπιλάνης. "Υπηρεσία δημόσιου συμφέροντος ή 'ξέφραγο αμπέλι' η ακτοπλοΐα;", αναρωτιέται.
"Όλοι ανεξαιρέτως θεωρούν, όπως και εμείς άλλωστε, ότι οι αξιόπιστες θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση όχι απλά για την όποια ανάπτυξη (εξαγωγές προϊόντων, προσέλκυση τουριστών κλπ), αλλά και για την καθημερινότητα των κατοίκων και των επιχειρήσεων (μετακινήσεις για προσωπικούς λόγους, μεταφορά εμπορευμάτων κλπ).
Ειδικά το πρόβλημα τέθηκε με ιδιαίτερη έμφαση στη Λήμνο, στη Σάμο και στην Ικαρία που - εδώ και μια τριετία τουλάχιστον - ταλαιπωρούνται από την αδυναμία της NEL να καλύψει τις συμβατικές υποχρεώσεις της και από την αδιαφορία του κράτους να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Έτσι, δύο μόλις εβδομάδες πριν το Πάσχα, υπάρχει εκ νέου διακοπή δρομολογίων λόγω αδυναμίας της εταιρείας να τα εκτελέσει και καμία ανάρτηση για τα δρομολόγια των επόμενων εβδομάδων, φέρνοντας για ακόμη μια φορά σε απόγνωση κατοίκους και επιχειρηματίες.
Παράλληλα, οι όποιες συναντήσεις τοπικών φορέων με το υπουργείο (με εκκωφαντική σιωπή του λαλίστατου, κατά τα άλλα, Περιφερειάρχη) δεν αποδίδει απολύτως τίποτα, πέρα από ευχολόγια και 'μπαλώματα' με έκτακτα δρομολόγια, καταδεικνύοντας την παντελή έλλειψη στρατηγικής αλλά κυρίως πολιτικής βούλησης να αντιμετωπιστεί το θέμα", υποστηρίζει ο κ. Σπιλάνης, ο οποίος αντιπροτείνει:
"* Άμεση ριζική αναθεώρηση του εθνικού νομοθετικού πλαισίου και εμπεριστατωμένες διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε σχετικά με την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας περί 'εδαφικής συνέχειας', 'υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος' και 'ανταγωνισμού' στον ιδιόμορφο ελληνικό νησιωτικό χώρο, όπου πρακτικά δεν υπάρχουν οι συνθήκες για την εφαρμογή των αρχών ελεύθερου ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τριβές με Σ.Ε.Ε.Ν και Π.Ν.Ο σε βάρος των χρηστών-νησιωτών.
* Σχεδιασμό για την αναβάθμιση της ακτοπλοΐας, ειδικά σε ό,τι αφορά τις άγονες γραμμές μέσα από χρηματοδοτήσεις του Ε.Σ.Π.Α, με βάση τη μελέτη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας που ολοκληρώθηκε πριν ένα χρόνο.
* Εφαρμογή των υπαρχουσών διατάξεων σε ό,τι αφορά την έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων, την τήρηση των συμβάσεων και άλλων υποχρεώσεων από την πλευρά κράτους και ακτοοπλόων, την υποχρέωση αντικατάστασης των πλοίων κλπ.
* Συστηματική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων με τους φορείς της γνώσης (Πανεπιστήμια, Ερευνητικούς φορείς) που έχουν επεξεργαστεί βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λύσεις για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών".
Ειδικά το πρόβλημα τέθηκε με ιδιαίτερη έμφαση στη Λήμνο, στη Σάμο και στην Ικαρία που - εδώ και μια τριετία τουλάχιστον - ταλαιπωρούνται από την αδυναμία της NEL να καλύψει τις συμβατικές υποχρεώσεις της και από την αδιαφορία του κράτους να αντιμετωπίσει το πρόβλημα.
Έτσι, δύο μόλις εβδομάδες πριν το Πάσχα, υπάρχει εκ νέου διακοπή δρομολογίων λόγω αδυναμίας της εταιρείας να τα εκτελέσει και καμία ανάρτηση για τα δρομολόγια των επόμενων εβδομάδων, φέρνοντας για ακόμη μια φορά σε απόγνωση κατοίκους και επιχειρηματίες.
Παράλληλα, οι όποιες συναντήσεις τοπικών φορέων με το υπουργείο (με εκκωφαντική σιωπή του λαλίστατου, κατά τα άλλα, Περιφερειάρχη) δεν αποδίδει απολύτως τίποτα, πέρα από ευχολόγια και 'μπαλώματα' με έκτακτα δρομολόγια, καταδεικνύοντας την παντελή έλλειψη στρατηγικής αλλά κυρίως πολιτικής βούλησης να αντιμετωπιστεί το θέμα", υποστηρίζει ο κ. Σπιλάνης, ο οποίος αντιπροτείνει:
"* Άμεση ριζική αναθεώρηση του εθνικού νομοθετικού πλαισίου και εμπεριστατωμένες διαπραγματεύσεις με την Ε.Ε σχετικά με την εφαρμογή της κοινοτικής νομοθεσίας περί 'εδαφικής συνέχειας', 'υπηρεσιών γενικού οικονομικού συμφέροντος' και 'ανταγωνισμού' στον ιδιόμορφο ελληνικό νησιωτικό χώρο, όπου πρακτικά δεν υπάρχουν οι συνθήκες για την εφαρμογή των αρχών ελεύθερου ανταγωνισμού, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τριβές με Σ.Ε.Ε.Ν και Π.Ν.Ο σε βάρος των χρηστών-νησιωτών.
* Σχεδιασμό για την αναβάθμιση της ακτοπλοΐας, ειδικά σε ό,τι αφορά τις άγονες γραμμές μέσα από χρηματοδοτήσεις του Ε.Σ.Π.Α, με βάση τη μελέτη του Υπουργείου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας που ολοκληρώθηκε πριν ένα χρόνο.
* Εφαρμογή των υπαρχουσών διατάξεων σε ό,τι αφορά την έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων, την τήρηση των συμβάσεων και άλλων υποχρεώσεων από την πλευρά κράτους και ακτοοπλόων, την υποχρέωση αντικατάστασης των πλοίων κλπ.
* Συστηματική συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων με τους φορείς της γνώσης (Πανεπιστήμια, Ερευνητικούς φορείς) που έχουν επεξεργαστεί βραχυπρόθεσμες και μακροπρόθεσμες λύσεις για τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών".