Στο πλαίσιο του προγράμματος
"Πέλαγος Πολιτισμού" του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Βόρειου
Αιγαίου, το Κέντρο Σπουδών Ανατολικής Μουσικής του Αναγνωστηρίου Αγιάσου
Λέσβου διοργανώνει το Σάββατο 2 Αυγούστου στο Καρλόβασι την
εκδήλωση με τίτλο "Mεσοπολεμικό αστικό τραγούδι – «Σιγανά και ταπεινά»".
Η
εκδήλωση αρχίζει στις 20:30 στο Γυμνάσιο Καρλοβάσου. Σε αυτήν θα αποδοθούν μέσω διαφορετικών τύπων ορχήστρας, αστικά λαϊκά τραγούδια της μεσοπολεμικής περιόδου, που αποτελούν δημιουργίες επώνυμων συνθετών της εποχής όπως των, Παναγιώτη Τούντα, Γρηγόρη Ασίκη, Ιωάννη Δραγάτση, Κώστα Καρίπη, Κώστα Σκαρβέλη κ.ά. Το εν λόγω ρεπερτόριο ιστορικά έχει αποτυπωθεί στην δισκογραφία των 78 στροφών με τις φωνές των Αντώνη Νταλγκά, Κώστα Ρούκουνα, Ρίτας Αμπατζή, Ρόζας Εσκενάζυ κ.ά.
Την εποχή του Μεσοπολέμου τα μεγάλα αστικά κέντρα θα αποτελέσουν τον βασικό πυρήνα έκφρασης της επώνυμης λαϊκής δημιουργίας στο πεδίο της μουσικής επιτέλεσης και παραγωγής. Μετά δε τις πληθυσμιακές μετακινήσεις του ’22 το εν λόγω περιβάλλον θα εμπλουτισθεί κυρίως με μικρασιατικής προέλευσης καλλιτέχνες και δημιουργούς, οι οποίοι με την σειρά τους θα κομίσουν στον ελλαδικό χώρο την αντίστοιχη βιωματική τους εμπειρία από τον αστικό χώρο της Οθωμανικής επικράτειας. Έτσι, ένα από τα χαρακτηριστικά που διακατέχει την μουσική παραγωγή της εποχής, είναι εκείνο του εκφραστικού-υφολογικού πλουραλισμού, ο οποίος και αποτυπώνεται με τον πλέον εναργή τρόπο στο γεγονός της χρήσης πολλών, διαφορετικών τύπων ορχήστρας.
Έτσι, στη δισκογραφία της περιόδου αυτής συναντά κανείς μουσικά σχήματα κατά τον τύπο İnce Saz (ορχήστρα λεπτών οργάνων) με ούτι, πολίτικη λύρα και κανονάκι, που εκτελούν το λεγόμενο ala turca ρεπερτόριο, «σαντορόβιολα» με έντονη την κοσμοπολίτικη αύρα της Σμύρνης, λαϊκές κιθάρες από τους μετανάστες της Αμερικής, ορχήστρες με επίκεντρο το μπουζούκι στον Πειραιά, αλλά και πολλές άλλες υβριδικού χαρακτήρα οργανολογικές εκδοχές, που μαρτυρούν την ηχοχρωματική ποικιλομορφία κατά την έκφραση και τον αντίστοιχο υφολογικό συγκρητισμό, που χαρακτηρίζει το λαϊκό τραγούδι των αστικών κέντρων κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Μέλη του Κέντρου Σπουδών Ανατολικής Μουσικής του Αναγνωστηρίου Αγιάσου:
Νίκος Ανδρίκος, πολίτικο λαούτο, φωνή
Μαρία Σεϊτανίδου, φωνή
Γιάννα Μαϊστρέλλη, βιολί
Αλέκος Καφούνης, σαντούρι
Βασίλης Κουζινόγλου, κιθάρα
Στρατής Σκουρκέας, κρουστά
Την εποχή του Μεσοπολέμου τα μεγάλα αστικά κέντρα θα αποτελέσουν τον βασικό πυρήνα έκφρασης της επώνυμης λαϊκής δημιουργίας στο πεδίο της μουσικής επιτέλεσης και παραγωγής. Μετά δε τις πληθυσμιακές μετακινήσεις του ’22 το εν λόγω περιβάλλον θα εμπλουτισθεί κυρίως με μικρασιατικής προέλευσης καλλιτέχνες και δημιουργούς, οι οποίοι με την σειρά τους θα κομίσουν στον ελλαδικό χώρο την αντίστοιχη βιωματική τους εμπειρία από τον αστικό χώρο της Οθωμανικής επικράτειας. Έτσι, ένα από τα χαρακτηριστικά που διακατέχει την μουσική παραγωγή της εποχής, είναι εκείνο του εκφραστικού-υφολογικού πλουραλισμού, ο οποίος και αποτυπώνεται με τον πλέον εναργή τρόπο στο γεγονός της χρήσης πολλών, διαφορετικών τύπων ορχήστρας.
Έτσι, στη δισκογραφία της περιόδου αυτής συναντά κανείς μουσικά σχήματα κατά τον τύπο İnce Saz (ορχήστρα λεπτών οργάνων) με ούτι, πολίτικη λύρα και κανονάκι, που εκτελούν το λεγόμενο ala turca ρεπερτόριο, «σαντορόβιολα» με έντονη την κοσμοπολίτικη αύρα της Σμύρνης, λαϊκές κιθάρες από τους μετανάστες της Αμερικής, ορχήστρες με επίκεντρο το μπουζούκι στον Πειραιά, αλλά και πολλές άλλες υβριδικού χαρακτήρα οργανολογικές εκδοχές, που μαρτυρούν την ηχοχρωματική ποικιλομορφία κατά την έκφραση και τον αντίστοιχο υφολογικό συγκρητισμό, που χαρακτηρίζει το λαϊκό τραγούδι των αστικών κέντρων κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου.
Η είσοδος είναι ελεύθερη.
Συντελεστές της εκδήλωσης
Μέλη του Κέντρου Σπουδών Ανατολικής Μουσικής του Αναγνωστηρίου Αγιάσου:
Νίκος Ανδρίκος, πολίτικο λαούτο, φωνή
Μαρία Σεϊτανίδου, φωνή
Γιάννα Μαϊστρέλλη, βιολί
Αλέκος Καφούνης, σαντούρι
Βασίλης Κουζινόγλου, κιθάρα
Στρατής Σκουρκέας, κρουστά