"Αγαπητά μου παιδιά,
Αν η γέννηση του Χριστού μας εκφράζει τη θεία κένωσή Του· αν η Σταύρωση φανερώνει την άκρα ταπείνωσή Του· αν η Ανάσταση διακηρύσσει τη θεότητά Του· η Μεταμόρφωση του Χριστού αποκαλύπτει την άρρητη δόξα του θεανδρικού Του προσώπου. Επιτρέπει στους τρεις μαθητές που Τον συνοδεύουν κατά την ανάβασή Του στο Θαβώρ, να γίνουν «ἐπόπται τῆς ἐκείνου μεγαλειότητος». Τους αξιώνει να λάβουν πείρα της «μεγαλοπρεποῦς δόξης» Του.
Όλα τα γεγονότα της επίγειας δραστηριότητος του Κυρίου μας εντάσσονται στο σχέδιο της Θείας Οικονομίας και όλα συντείνουν στην πληρέστερη αποκάλυψή Του, ως μόνου αληθινού Θεού και Σωτήρος με σκοπό τη σωτηρία του ανθρώπου. Ασφαλώς και η ένδοξη Μεταμόρφωσή Του.
Η Μεταμόρφωση, όπως και η εκ νεκρών Ανάσταση, είναι ένα κορυφαίο θαύμα που πραγματοποίησε ο Κύριος στο ίδιο το θεανδρικό σώμα Του. Μπροστά στους τρεις μαθητές Του, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, ο Χριστός αφήνει να φανεί μέρος της άκτιστης θεικής Του δόξας, αποκαλύπτοντας το άρρητο μεγαλείο της θεότητάς Του.
Η δόξα της θεότητας του Χριστού, όπως εξηγεί θεολογικά ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός, «καί δόξα τοῦ σώματος λέγεται». Ουδέποτε το άγιο σώμα Του υπήρξε αμέτοχο της θείας δόξας. Από τη στιγμή της υποστατικής ενώσεως των δύο φύσεων, της θείας και της ανθρώπινης, στη μία υπόσταση του Υιού και Λόγου, το σώμα του Χριστού «τήν δόξαν τῆς ἀοράτου θεότητος πεπλούτηκε». Όμως ενώ το σώμα Του ήταν ορατό, η δόξα του σώματός Του ήταν αφανής· «τοῖς μή χωρούσι τά καί ἀγγέλοις ἀθέατα, ἀόρατος ἐχρημάτιζε». Τώρα, λοιπόν, που μεταμορφώνεται, δεν προσλαμβάνει κάτι που δεν είχε, αλλά φανερώνει στους μαθητές Του αυτό ακριβώς που ήταν, διανοίγοντας τα μάτια τους και δίνοντάς τους τη δυνατότητα να βλέπουν την άκτιστη δόξα Του, «καθώς ηδύναντο», όσο μπορούσαν δηλαδή.
Ο Χριστός με τη μεταμόρφωση φανέρωσε στον κόσμο το αληθινό Του πρόσωπο και το μυστήριο της παρουσίας Του. Δεν είναι μόνο άνθρωπος, είναι και Θεός. Προσέλαβε την κτιστή ανθρώπινη φύση. Όμως στη Μεταμόρφωση φάνηκε και η άκτιστη θεία λαμπρότητα και δόξα Του. Με την ενανθρώπηση Του, το άκτιστο προσλαμβάνει το κτιστό, ενώνεται το θείο με το ανθρώπινο, ο κατ’ εικόνα δημιουργημένος άνθρωπος πορεύεται ασφαλώς πλέον στο καθ’ ομοίωσιν, τη θέωσή του.
Η Μεταμόρφωση, πέρα από ιστορικό γεγονός με βαθύτατη θεολογική σημασία, προβάλλεται και ως πρόταση για εμπειρία ζωής για όλους μας. Η θεία εμπειρία αποτελεί τον τύπο και το σταθερό σημείο αναφοράς για εμάς. Ακριβώς, όπως η εμπειρία αυτή, καθαρά πνευματικής φύσεως, χαρακτήρισε αρχικά τους μαθητές του Κυρίου, που έζησαν το γεγονός της Μεταμόρφωσης.
Αγαπητά μου παιδιά,
Η Μεταμόρφωση είναι ένα γεγονός καθολικής σημασίας. Αρχικά ξεκινάει από τον Κύριο, συνεπαίρνει στη συνέχεια τους τρεις μαθητές, προεκτείνεται προς τους Δώδεκα και δι’ αυτών φτάνει σε όλο τον κόσμο και σε όλη την κτίση. Έτσι, κατά συνέπεια, δικαιούμαστε να ομιλούμε για τη μεταμόρφωση του ανθρώπου και του κόσμου, της φύσης και της κτίσης, για τη μεταμόρφωση όλης της δημιουργίας, είτε υλικής είτε πνευματικής.
Είναι η δόξα που καρτερούν όλα τα τέκνα του Θεού, αφού Εκείνος μας έχει καλέσει «εἰς τήν ἐαυτοῦ βασιλείαν καί δόξαν» (Ρωμ. η΄18· Α’ Θεσ. Β΄12).
Η σωτηρία μας δεν είναι κάτι λίγο, κάτι φτωχό. Είναι η απόλαυση της πληρότητας της δόξας του Θεού. Εδώ αγκυροβολεί η χριστιανική μας ελπίδα. Και το θαβώριο φως της Μεταμορφώσεως αποτελεί το προοίμιο και το εχέγγυο της μέλλουσας λαμπρότητας στην οποία θα ζήσουν οι εκλεκτοί του Θεού. Το μέγα θέαμα του φωτός της Μεταμορφώσεως του Κυρίου – γράφει ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς- είναι το μυστήριο της ογδόης ημέρας, δηλαδή του μέλλοντος αιώνος.
Είναι λάθος να κατανοείται η Μεταμόρφωση μόνο ως γεγονός υπερφυσικό και κατ’ επέκταση ως ανέφικτο για την παρούσα ιστορική μας ζωή. Η μεταμόρφωση είναι κατ’ ουσίαν λειτουργία ζωής και πραγματώνεται διαρκώς στο παρόν και στη ζωή, όπως ακριβώς φανερώθηκε με τη Μεταμόρφωση του Κυρίου στο όρος Θαβώρ.
Οι Χριστιανοί με το βάπτισμά μας λάβαμε τον αρραβώνα του Πνεύματος. Αποκτήσαμε το δικαίωμα κληρονομίας στη δόξα του Θεού. Και καλούμαστε από τώρα να μεταμορφωνόμαστε ολοένα και περισσότερο με τη χάρη του Κυρίου (Β’ Κορ. γ΄18). Να ζούμε τη μεταμορφωτική εμπειρία των τριών μαθητών με το φωτισμό του Αγίου Πνεύματος και να προσβλέπουμε σταθερά στην ολοκληρωτική μεταμόρφωση που θα μας χαρίσει ο Κύριος κατά τη Δευτέρα Παρουσία Του. (Φιλ. γ΄21), οπότε και θα ζήσουμε μέσα στο φως του Χριστού, θα γίνουμε κοινωνοί της δόξας Του. Θα μπορούμε να βλέπουμε το δοξασμένο πρόσωπό Του (Αποκ. κβ΄4).
Η πρόσκτηση με την χάρη του Θεού των χριστιανικών αρετών, σημαίνουν την πνευματική αναβάθμιση, δηλαδή την μεταμόρφωσή μας κατά την Παύλεια επιταγή «μεταμορφοῦσθαι τῇ ἀνακαινώσει τοῦ νοὸς ὑμῶν» (Ρωμ. ιβ 2) Τούτο συνεπάγεται την απόλαυση των αιωνίων αγαθών της Ουράνιας Βασιλείας, την οποία προγευόμαστε εμπειρικά μέσα από την μυστηριακή ζωή της Εκκλησίας μας. Η μετάληψη των Αχράντων Μυστηρίων σφραγίζει την ανακαίνισή μας, την μεταμόρφωσή μας και εγγυάται την αιωνιότητα στην άκτιστη φωτοχυσία του Μεταμορφωθέντος Χριστού.
Ας προσεγγίσουμε λοιπόν το υπερφυές γεγονός της θείας Μεταμορφώσεως και ας εμβαθύνουμε λίγο στη σημασία που έχει για μας τους πιστούς.
Χρόνια Πολλά
Με πατρική αγάπη
Ο Επίσκοπός σας
† Ο ΣΑΜΟΥ ΚΑΙ ΙΚΑΡΙΑΣ ΕΥΣΕΒΙΟΣ"
Αρχική δημοσίευση στο My Samos Blog: www.my-samos.blogspot.com