Ο κ. Λυμπέρης ανάφερε, μεταξύ άλλων, στην ομιλία του το βράδυ της Κυριακής ότι "ο Δήμος του Καρλοβάσου θυσιάστηκε στον βωμό της ενοποίησης που επέφερε το σχέδιο "Καλλικράτης", δηλαδή επλήγη από το δόγμα "κάθε νησί και ένας Δήμος".
Ο κ. Σεβαστάκης απευθυνόμενος προς τον κ. Λυμπέρη αναφέρει αναλυτικά τα εξής:
"Η μακρά ενασχόληση σας με τα κοινά της Σάμου, μας επιτρέπουν, με αφορμή την ομιλία σας κατά την Τελετή Ορκωμοσίας σας ως Δήμαρχος του νέου Δήμου Δυτικής Σάμου , να σας θέσουμε υπόψη τα εξής:
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση τα τελευταία χρόνια (ιδιαίτερα την περίοδο 2011-2019) έζησε χαλεπές ημέρες και δραματικές ώρες. Βίωσε την απόπειρα δέσμευσης όλων των διαθεσίμων των Δήμων και την απόδοση των παρακρατηθέντων πόρων, όπως λόγου χάριν την πληρωμή μισθοδοσίας των συμβασιούχων, στο ακέραιο μεν, χωρίς καμία κρατική ενίσχυση, δε. Βίωσε, ακόμη, την υποστελέχωση και, ειδικά σε ό,τι αφορά το νησί μας, τη μείζονα προσφυγική/μεταναστευτική κρίση χωρίς καμία ουσιαστική βοήθεια από τους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς. Καμία δηλαδή σχέση, δεν είχε η προηγούμενη δημοτική περίοδος, με την εποχή που οι 4 πρώην Δήμοι της Σάμου συγκέντρωναν κρατικές επιχορηγήσεις πάνω από 5.000.000 ευρώ ανά έτος. Κατ’ αναλογίαν, ο ενιαίος, μέχρι 31/8, Δήμος Σάμου λάμβανε επιχορήγηση της τάξεως μόλις των 750.000€/έτος.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Δήμος Σάμου παρέλαβε χρηματικά εντάλματα Π.Ο.Ε. (παρελθόντων οικονομικών ετών) ύψους 770.000 ευρώ από τον πρώην Δήμο Καρλοβάσου καθώς επίσης και σημαντικά ποσά που επιδικάστηκαν και πληρώθηκαν από τον Δήμο Σάμου από υποθέσεις που χρονολογούνται επί Καποδιστριακών Δήμων- συμπεριλαμβανομένου και του Καρλοβάσου.
Η δημοτική αρχή, στο διάστημα 2014-2019, αντιλαμβανόμενη τις αγωνίες των πολιτών, αλλά και την πλήρη διάσταση του περίπλοκου αυτού θέματος, επικεντρώθηκε στη διαχείριση του μεταναστευτικού/προσφυγικού προβλήματος παρόλο που δεν ήταν αρμόδια ως προς αυτό, καθόσον το μείζον αυτό ανθρωπιστικό ζήτημα είναι αποκλειστικά κρατικής ευθύνης. Προσπάθησε, με την αυταπάρνηση που έδειξε η κοινωνία αλλά, αντίστοιχα και οι υπηρεσίες, να ανταποκριθεί στα ελάχιστα οφειλόμενα, όπως και στην αδήριτη ανάγκη διατήρησης της κοινωνικής συνοχής. Παράλληλα, έθεσε σε προτεραιότητα έργα που έπρεπε να είχαν γίνει από καιρό εκπονώντας νέες μελέτες, αξιοποιώντας και επικαιροποιώντας παλαιές μελέτες, διαμορφώνοντας στρατηγική με αναπτυξιακή προοπτική και υλοποιήσιμα χρονοδιαγράμματα. Αναφέρουμε χαρακτηριστικά έργα και πρωτοβουλίες όπως:
• η ανακύκλωση χαρτιού και γυαλιού
• η ολοκλήρωση της μελέτης πράσινων υποδομών
• η προετοιμασία 8-10 πράσινων σημείων για την διαχείριση απορριμμάτων
• η νομιμοποίηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος και η συγκρότηση φακέλου για την αξιοποίηση των ιαματικών πηγών στο Ποτάμι (για πρώτη φορά μετά το 1958!)
• η ολοκλήρωση έργων του «Κολυμβητηρίου Καρλοβάσου», για το οποίο εκκρεμεί επί ένα χρόνο τώρα ο έλεγχος από την Αντιπεριφέρεια Σάμου (απαραίτητη ενέργεια για τη χορήγηση άδειας εποχικής λειτουργίας)
• η μελέτη –πρόταση για την ένταξη του Τελωνείου και των παραλιακών κτηρίων στο πρόγραμμα επανάχρησης Δημοσίων Κτηρίων του ΕΣΠΑ
• η αποκατάσταση και επανακατασκευή όλων των γηπέδων της Σάμου, που όπως γνωρίζετε, πριν από το 2014 δεν είχαν καμία αδειοδότηση (έργο που υλοποιείται τώρα κανονικά και είναι προϋπολογισμού 3.250.000€)
Έχουν ξεκινήσει τα έργα από την αρχή του Καλοκαιριού στο Ανοιχτό Γήπεδο Βαθέος, στο Γήπεδο Κοντακεϊκων, στο Γήπεδο Μαραθοκάμπου από τον ανάδοχο του έργου κ. Τσακουμάγκο και έπεται συνέχεια.
• συνολικά η προετοιμασία και η ένταξη έργων προϋπολογισμού άνω των 35.000.000€, με έμφαση στην κοινωνική διάσταση των μελετών-προτάσεων
Την ίδια στρατηγική ακολούθησε ο Δήμος Σάμου και στο Ειδικό Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Βορείου Αιγαίου. Η δε ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Σάμου να εγκρίνει την αλλαγή χρήσεως γης και να δώσει ζωτικό χώρο στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, είναι καθοριστικής σημασίας για το μέλλον του επιστημονικού και πνευματικού πυλώνα του νησιού μας.
Καθοριστικής σημασίας ήταν επίσης η σθεναρή άρνηση της δημοτικής αρχής δημιουργίας από την Πολιτεία το 2015 δεύτερου Hot-spot στη θέση Pop-Corn, στην παραλιακή ζώνη, παρά τις αφόρητες τότε πιέσεις της Κυβέρνησης.
Επιπλέον αναφέρουμε την φιλοξενία μαθητών από την Κύπρο, επί τέσσερα συνεχή έτη (2015 έως και 2018) στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος ¨ανταλλαγής φιλοξενίας μαθητών Δημοτικών Σχολείων μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου¨, στις Κατασκηνώσεις του Αγίου Κωνσταντίνου, στη θέση Πρινιάς επιτυγχάνοντας να τον διασώσουμε από την μετατροπή του σε ένα νέο Hot – spot, όπως μας ζητήθηκε.
Παράλληλα, η έντονη κινητικότητα της δημοτικής αρχής στο διεθνές επίπεδο, είχε ως αποτέλεσμα, μεταξύ άλλων, τη χορήγηση παράτασης στο δικαίωμα επίσκεψης Τούρκων τουριστών (visa), απόφαση που συνεισέφερε σημαντικά στην τουριστική κίνηση της Σάμου (Καρλόβασι-Πυθαγόρειο-Βαθύ). Το δικαίωμα αυτό ανακοινώθηκε στις 7 Μαρτίου 2017 κατά την επίσκεψη των πέντε δημάρχων (Λέσβου, Χίου, Σάμου, Λέρου, Κω) στις Βρυξέλλες από τον αρμόδιο Επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο.
Παράλληλα, οργανώθηκε μέσω του ΔΟΤΟΥΡΣ η σωστή παρουσίαση και προβολή της Σάμου σε όλες τις πρωτεύουσες όπου έχουμε τουριστική αγορά (σε συνεργασία με τις Πρεσβείες της Ελλάδας και τα αρμόδια γραφεία του ΕΟΤ στις χώρες αυτές).
Ένα ακόμη ενισχυτικό στοιχείο ήταν οι αεροπορικές συνδέσεις Ισραήλ-Σάμος και Κύπρος-Σάμος που δρομολογήθηκαν μετά από σειρά επαφών και δράσεων στις τουριστικές αγορές των δύο χωρών και οι οποίες ακόμη εξελίσσονται.
Όλα τα πιο πάνω λειτούργησαν θετικά και η Σάμος γνώρισε αύξηση της τουριστικής κίνησης, ενώ γειτονικοί προορισμοί καταποντίζονται -και- λόγω του προσφυγικού/μεταναστευτικού προβλήματος.
Την ίδια στιγμή, οι διεθνείς διακρίσεις της Σάμου (υποψηφιότητα για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021, Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, Europe-Prize-Ευρωπαϊκό Δίπλωμα του Συμβουλίου της Ευρώπης, Verde Tec, Διεθνείς Εκθέσεις) ανέδειξαν το αποθετήριο πολιτισμού, ιστορίας και περιβάλλοντος που έχει ο τόπος μας.
Η καθημερινότητα δοκιμάζει την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών αλλά και την ικανότητα των αιρετών που καλούνται να διαχειριστούν δύσκολες καταστάσεις. Αναφέρω ως ειδικότερο παράδειγμα τους 600 τόνους επιπλέον την εβδομάδα απορριμμάτων που δημιουργούνται από την προσφυγική/μεταναστευτική κρίση καθώς και τα παλαιότερα άλυτα προβλήματα ύδρευσης σε αρκετά σημεία της Σάμου -προβλήματα που έπρεπε να έχουν αντιμετωπιστεί με μελέτες, τεχνικά έργα, ένταξη μειζόνων έργων ύδρευσης κ.λπ. εδώ και χρόνια, για να μην πω δεκαετίες. Η δημοτική αρχή προχώρησε θεσμικά στο σχεδιασμό τους και με στοχευμένες παρεμβάσεις στην αντιμετώπισή τους.
Επειδή η μνήμη είναι μερικές φορές επιλεκτική παρακαλώ όπως ενσκύψετε στον κατάλογο των ιεραρχημένων έργων που έχουν δημοσιευθεί κατά καιρούς και ο οποίος περιλαμβάνει έργα προηγούμενων δημοτικών αρχών τα οποία ολοκληρώθηκαν, έργα που σχεδιάστηκαν και υλοποιήθηκαν αυτή τη δημοτική περίοδο, καθώς και έργα που εντάξαμε ανταποκρινόμενοι στις υψηλές προδιαγραφές του τελευταίου ΕΣΠΑ. (Σχετική λίστα έργων στο τέλος*).
Σημειώνουμε εδώ ότι το Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου Σάμου πλήρωνε μέχρι το 2018 έργα προηγούμενων χρήσεων, που αφαιρούσαν εξ’ ανάγκης σχετικούς πόρους για την υλοποίηση άλλων απαραίτητων παρεμβάσεων. Τα έργα που εντάξαμε στο ΕΣΠΑ αποτυπώνουν την πλήρως τεκμηριωμένη δουλειά των Υπηρεσιών και όλων των εμπλεκόμενων φορέων και προφανώς και την δική μας αναπτυξιακή στρατηγική – πάντοτε εγκεκριμένη με την προβλεπόμενη διαδικασία από το Δημοτικό Συμβούλιο Σάμου.
Η μέριμνα για τους αναξιοπαθούντες συμπατριώτες μας (Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα, Βοήθεια στο Σπίτι, Κέντρο Κοινότητας και Κοινωνικό Παντοπωλείο) με την ιδιαίτερη συνεισφορά στην υλοποίηση δράσεων από τη Σαμιακή Αρωγή και την αμέριστη στήριξη της Δ/νσης Πρόνοιας του Δήμου Σάμου, μεγάλωσε αυτόν τον κύκλο προστασίας και ανθρωπιάς συνολικά στα 2000 άτομα/πολίτες της Σάμου.
Είμαστε βέβαιοι ότι οι Δημοτικές Αρχές που θα αναλάβουν την υψηλή αποστολή από την 1η Σεπτεμβρίου, θα ανταποκριθούν πλήρως στο καθήκον τους και θα χρησιμοποιήσουν όσα εκ των πεπραγμένων κρίνουν ως βάση για την ανάπτυξη του τόπου, προγραμματίζοντας παράλληλα την δική τους αναπτυξιακή στόχευση μετά τον χωρισμό της Σάμου σε δύο Δήμους.
Πιστεύαμε και πιστεύουμε στη δύναμη της Σάμου και στους ανθρώπους της, γνωρίζουμε όμως και την αχίλλειο πτέρνα της εύκολης κριτικής που βασίζεται σε παρορμήσεις και εκτιμήσεις της στιγμής.
Οι πολίτες επιλέγουν και ψηφίζουν τους αιρετούς, επιλέγουν τον τρόπο διοίκησης και ιεραρχούν προτεραιότητες. Και ο καθείς εξ ημών, ειδικότερα όσοι ασχολούμαστε με τα δημόσια πράγματα, έχουμε το μερίδιο της ευθύνης μας. Η ευθύνη αυτή, μάλιστα, είναι περισσότερο διακριτή όταν βρισκόμαστε στα ελληνικά εθνικά και ευρωπαϊκά σύνορα".
* Λίστα έργων στη Δυτική Σάμο: