Καθημερινά τελείται πλέον έως και τα Χριστούγεννα σε συγκεκριμένους Ιερούς Ναούς και Μονές της Σάμου η Θεία Λειτουργία, από την Κυριακή 15 Νοεμβρίου έως και τα Χριστούγεννα. Πρόκειται για το λεγόμενο Ιερό Σαρανταλείτουργο.
Πρόκειται για τον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό Αγίου Νικολάου Βαθέος, τον Ιερό Ναός Κοιμήσεως της Θεοτόκου Άνω Βαθέος, τον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Καρλοβάσου και τον Ιερό Ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου Κοντακαίικων, καθώς και τις Ιερές Μονές Ζωοδόχου Πηγής Σάμου, Προφήτου Ηλία Καρλοβάσου, Τιμίου Σταυρού Μαυρατζαίων και Μεγάλης Παναγίας Κουμαραδαίων.
Σύμφωνα με τη Μητρόπολη Σάμου, "Η θεία Λειτουργία είναι η σπουδαιότερη και τελειότερη λατρευτική εκδήλωσή μας ως Ορθοδόξων Χριστιανών προς τον Ένα και μόνο αληθινό Θεό μας.
Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός στη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, τέλεσε την πρώτη Θεία Λειτουργία πάνω στη γη και την επισφράγισε λέγοντας: «Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τήν ἐμήν ἀνάμνησιν» (Λουκ. κβ 19). Υπέδειξε στους Μαθητές και κατ’ επέκτασιν σε όλους μας, ως μέλη του Σώματός Του, τον μυστικό τρόπο για να Τον ενθυμούμαστε, μέσα από την θεία κοινωνία του Αχράντου Σώματός Του και του Τιμίου Του Αίματος.
Ο Κύριός μας Ιησούς Χριστός στη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου, τέλεσε την πρώτη Θεία Λειτουργία πάνω στη γη και την επισφράγισε λέγοντας: «Τοῦτο ποιεῖτε εἰς τήν ἐμήν ἀνάμνησιν» (Λουκ. κβ 19). Υπέδειξε στους Μαθητές και κατ’ επέκτασιν σε όλους μας, ως μέλη του Σώματός Του, τον μυστικό τρόπο για να Τον ενθυμούμαστε, μέσα από την θεία κοινωνία του Αχράντου Σώματός Του και του Τιμίου Του Αίματος.
Η αιματηρή θυσία του Χριστού, που τελέσθηκε άπαξ και διά παντός επί του Σταυρού, τελείται αναιμάκτως από την Εκκλησία μας σε κάθε Θεία Λειτουργία, με μόνο σκοπό την συμμετοχή μας στο Ποτήριον της Ζωής «εἰς ἄφεσιν ἁμαρτιῶν καί εἰς ζωήν τήν αἰώνιον».
Ο Χριστός δεν ζήτησε να ενθυμούμαστε απλά την θυσία του, αλλά την Θεανθρώπινη παρουσία Του, ως Σωτήρος και Λυτρωτού. Τούτο σημαίνει, πως δεν αρκεί απλώς να εκκλησιαζόμαστε, αλλά οφείλουμε ενσυνείδητα να μεταλαμβάνουμε των αχράντων Μυστηρίων, για να ενωνόμαστε με τον Χριστό, αλλά και μεταξύ μας, να ενισχυόμαστε στην πάλη με τον διάβολο και να προγευόμαστε την χαρά της Βασιλείας Του, όπως προτυπώνεται μέσα στη ζωή της Εκκλησίας.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας παρέλαβε από τους Αγίους Αποστόλους την παράδοση να τελεί καθημερινώς την θεία Λειτουργία, ώστε οι πιστοί να έχουν ζωή και σωτηρία, όπως λέμε και στην αγία Αναφορά. Ιδιαιτέρως δε κατά την περίοδο της Νηστείας των Χριστουγέννων η καθημερινή τέλεση της θείας Λειτουργίας δίδει σε όλους μας την ευκαιρία μιας καλύτερης προετοιμασίας, αφού παράλληλα με τον πνευματικό αγώνα της νηστείας, έχουμε την δυνατότητα διά της συχνής κοινωνίας των αχράντων Μυστηρίων να φιλοξενούμε συνεχώς τον Χριστό στις καρδιές μας, όπως λέμε και στις ευχές της προετοιμασίας για την θεία Μετάληψη".
Ο Χριστός δεν ζήτησε να ενθυμούμαστε απλά την θυσία του, αλλά την Θεανθρώπινη παρουσία Του, ως Σωτήρος και Λυτρωτού. Τούτο σημαίνει, πως δεν αρκεί απλώς να εκκλησιαζόμαστε, αλλά οφείλουμε ενσυνείδητα να μεταλαμβάνουμε των αχράντων Μυστηρίων, για να ενωνόμαστε με τον Χριστό, αλλά και μεταξύ μας, να ενισχυόμαστε στην πάλη με τον διάβολο και να προγευόμαστε την χαρά της Βασιλείας Του, όπως προτυπώνεται μέσα στη ζωή της Εκκλησίας.
Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας παρέλαβε από τους Αγίους Αποστόλους την παράδοση να τελεί καθημερινώς την θεία Λειτουργία, ώστε οι πιστοί να έχουν ζωή και σωτηρία, όπως λέμε και στην αγία Αναφορά. Ιδιαιτέρως δε κατά την περίοδο της Νηστείας των Χριστουγέννων η καθημερινή τέλεση της θείας Λειτουργίας δίδει σε όλους μας την ευκαιρία μιας καλύτερης προετοιμασίας, αφού παράλληλα με τον πνευματικό αγώνα της νηστείας, έχουμε την δυνατότητα διά της συχνής κοινωνίας των αχράντων Μυστηρίων να φιλοξενούμε συνεχώς τον Χριστό στις καρδιές μας, όπως λέμε και στις ευχές της προετοιμασίας για την θεία Μετάληψη".