Ερώτηση προς τον Υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη, με θέμα τα προβλήματα που δημιουργεί η μείωση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων εξυπηρέτησης της Σάμου και των άλλων νησιών του Βορείου Αιγαίου κατέθεσαν στη Βουλή η βουλευτής Σάμου, Αγνή Καλογερή, και άλλοι δύο βουλευτές του ΣΥ.ΡΙΖ.Α.
Το πλήρες κείμενο της ερώτησης είναι το εξής:
"Αναστάτωση έχει προκαλέσει στους κατοίκους των νησιών η μείωση των ακτοπλοϊκών δρομολογίων από και προς τον Πειραιά και την Βόρειο Ελλάδα καθώς βλέπουν τα τελευταία χρόνια να χειροτερεύουν συνεχώς οι συνθήκες ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών. Ειδικότερα, πριν κάποια χρόνια η Χίος εξυπηρετούνταν με δύο πλοία ανά ημέρα για έξι ημέρες την εβδομάδα. Ταυτόχρονα μέχρι πρόσφατα η Χίος εξυπηρετούνταν με πλοίο της Ναυτιλιακής Εταιρείας Λέσβου (ΝΕΛ) ενώ τον περυσινό χειμώνα υπήρχε σύνδεση με το Λαύριο μέσω του δρομολογίου Λαυρίου – Μεστών Χίου – Ψαρών. Στη συνέχεια τα δρομολόγια μειώθηκαν σε ένα δρομολόγιο την ημέρα για έξι ημέρες την εβδομάδα μέχρι και πριν λίγους μήνες και συγκεκριμένα με τα πλοία Νήσος Χίος και το Blue Star Patmos. Η ανακοίνωση της απόσυρσης του πλοίου Blue Star Patmos για εργασίες επισκευής και για μεγάλο χρονικό διάστημα περιορίζει τα δρομολόγια εξυπηρέτησης της Χίου σε ένα δρομολόγιο την ημέρα για τέσσερις ημέρες την εβδομάδα. Σημειώνεται ότι το δρομολόγιο Λαυρίου – Μεστών Χίου – Ψαρών δεν περιλαμβάνει πλέον τα Μεστά καθώς το πλοίο συνδέει απευθείας το Λαύριο με τα Ψαρά και συνεχίζει για τη Βόρειο Ελλάδα. Παρόμοια προβλήματα αντιμετωπίζουν και η Μυτιλήνη και η Λήμνος.
Αντίστοιχα στη Σάμο και την Ικαρία βιώνουμε για δεύτερη χρονιά την υποβάθμιση της ζωής και την απομόνωση που φέρνουν τα 3 δρομολόγια του πλοίου “Μυτιλήνη” την εβδομάδα κατά τους χειμερινούς μήνες και την κοροϊδία απ’ την πλευρά του Υπουργείου για δρομολόγηση δεύτερου πλοίου μόνο για δυόμιση μήνες το καλοκαίρι με το “Νήσος Μύκονος”. Το τελευταίο δε είναι αντίθετο ακόμα και από τις διατάξεις του Ν.4150/2013.
Επίσης την υποβάθμιση της ενδονησιωτικής σύνδεσης με τη μείωση των δρομολογίων και της χωρητικότητας του πλοίου στο όνομα των περικοπών στις επιδοτούμενες γραμμές.
Αυτή η συνεχιζόμενη πορεία υποβάθμισης της ακτοπλοϊκής εξυπηρέτησης των νησιών έχει δημιουργήσει μεγάλα προβλήματα και υπονομεύει όχι μόνο τη δυνατότητα ανάπτυξής τους αλλά και την ίδια την προσπάθεια επιβίωσης σε αυτές τις ακριτικές περιοχές της χώρας. Η αναγκαία μετακίνηση των κατοίκων προς τον Πειραιά για διάφορους λόγους όπως επαγγελματικούς, υγείας και άλλους καθίσταται πλέον εξαιρετικά δυσχερής, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι είναι αδύνατη η αεροπορική μετακίνηση από την πλειοψηφία των κατοίκων λόγω των εξαιρετικά υψηλών τιμών των εισιτηρίων οι οποίες μάλιστα έχουν προκαλέσει την κινητοποίηση των τοπικών κοινωνιών. Ταυτόχρονα υπονομεύεται η τουριστική δραστηριότητα καθώς δυσχεραίνεται η πρόσβαση στα νησιά ενώ τεράστια είναι τα προβλήματα που δημιουργούνται στη μεταφορά εμπορευμάτων και ειδικά αλιευμάτων προς τις αγορές κατανάλωσης τους και στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.
Το μοντέλο της ακτοπλοΐας που ακολουθήθηκε μέχρι σήμερα και το οποίο στηριζόταν στην ανάθεση στις ακτοπλοϊκές εταιρείες του σχεδιασμού και της λειτουργίας του δικτύου και στην ικανοποίηση των όποιων αιτημάτων προβάλλουν κατά καιρούς εις βάρος των ναυτικών και της εξυπηρέτησης των νησιωτών είναι αδιέξοδο. Η παρέμβαση της κυβέρνησης και του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι απαραίτητη για την προστασία της ποιότητας ζωής των κατοίκων, της κοινωνικής συνοχής και της εθνικής ασφάλειας.
Με βάση τα παραπάνω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιες είναι οι ενέργειες στις οποίες σκοπεύει να προβεί το Υπουργείο ώστε να δοθεί μία σταθερή λύση για την ακτοπλοϊκή εξυπηρέτηση των νησιών του Βορείου Αιγαίου;
2. Ποιες νομοθετικές και άλλες παρεμβάσεις σκοπεύει να κάνει το Υπουργείο για να μπορεί να ελέγχει και να καθορίζει τα δρομολόγια της ακτοπλοΐας στα νησιά;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Θοδωρής Δρίτσας
Αγνή Καλογερή
Γιάννης Ζερδελής"